
1 

 
 
 
 
 

 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

Ofcom Broadcast Bulletin 
�

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Issue number 161 
5 July 2010 

 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 161 
5 July 2010 

 

2 

Contents 
 
 
Introduction 3 
 
Note to Broadcasters 
Broadcasting Code Review: 
Sections Nine and Ten of the Code 4 
 
Standards cases 

 
In Breach 
 
Dum Hai Tou Entertain Kar 
ARY Digital, 31 March 2010, 19:30 5 
 
Not in Breach 
 
Sky News Leaders’ Debate and other programmes 
Sky News, 22 April 2010, 20:00 
Sky News, 8 May 2010, 15:15 
Sky News, 10 May 2010, 15:39 8 
 
The Door 
ITV1, 2 April 2010 at 20:25 and 3 April 2010 at 21:00  
This Morning 
ITV1, 31 March 2010 at 10:30 16 
 
Fairness & Privacy cases 
 
There are no Fairness & Privacy Adjudications in this Bulletin.  
 
Other programmes not in breach 19 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 161 
5 July 2010 

 

3 

Introduction 
 
The Broadcast Bulletin reports on the outcome of investigations into alleged 
breaches of those Ofcom codes which broadcasting licensees are required to 
comply. These include:  
 
a) Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”) which took effect on 16 December 2009 

and covers all programmes broadcast on or after 16 December 2009. The 
Broadcasting Code can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/.  
 
Note: Programmes broadcast prior to 16 December 2009 are covered by the 
2005 Code which came into effect on 25 July 2005 (with the exception of Rule 
10.17 which came into effect on 1 July 2005). The 2005 Code can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode_2005/.  

 
b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) which came into 

effect on 1 September 2008 and contains rules on how much advertising and 
teleshopping may be scheduled in programmes, how many breaks are allowed 
and when they may be taken. COSTA can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/code_adv/tacode.pdf. 

 
c) other codes and requirements that may also apply to broadcasters, depending on 

their circumstances. These include the Code on Television Access Services 
(which sets out how much subtitling, signing and audio description relevant 
licensees must provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code 
on Listed Events, and the Cross Promotion Code. Links to all these codes can be 
found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/ 

 
From time to time adjudications relating to advertising content may appear in the 
Bulletin in relation to areas of advertising regulation which remain with Ofcom 
(including the application of statutory sanctions by Ofcom). 
 
It is Ofcom’s policy to describe fully the content in television and radio programmes 
that is subject to broadcast investigations. Some of the language and descriptions 
used in Ofcom’s Broadcast Bulletin may therefore cause offence. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 161 
5 July 2010 

 

4 

Note to Broadcasters 
 
Broadcasting Code Review: Sections Nine and Ten of the Code  
 
On 28 June 2010, Ofcom published its proposals for revising Sections Nine 
(sponsorship) and Ten (commercial references and other matters) of the Code.  
 
The proposals include new rules to allow product placement on television and 
liberalisation of the rules on paid-for references to brands and products in radio 
programmes. 
 
The proposals are set out in two separate consultations which are open until Friday, 
17 September 2010. 
 
The consultation for the proposals relating to television programming can be found 
here: http://www.ofcom.org.uk/consult/condocs/bcrtv2010/. 
 
The consultation for the proposals relating to radio programming can be found here: 
http://www.ofcom.org.uk/consult/condocs/bcrradio2010/. 
 
Broadcasters should note that, until Ofcom has issued the revised Code, 
following the closure of these consultations, they must comply with the current 
Code rules which remain in force.



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 161 
5 July 2010 

 

5 

Standards cases 
 
In Breach 
 
Dum Hai Tou Entertain Kar 
ARY Digital, 31 March 2010, 19:30  
 
 
Introduction 
 
ARY Digital is a general entertainment channel serving a UK Pakistani audience, and 
is broadcast on cable and satellite platforms. Dum Hai Tou Entertain Kar ("Entertain, 
If You Dare") is a Pakistani talent show. Ofcom received two complaints that in this 
particular episode a contestant slit a chicken’s throat on air and drank its blood while 
the chicken was still struggling. The complainants considered this content was 
inappropriate for broadcast at this time. They said that the programme was offensive, 
particularly given it was broadcast during school holidays when families might be 
watching together, and that there was no warning of the impending act of cruelty. 
 
Having reviewed the content, Ofcom asked ARY Digital (UK) Limited ("ARY" or the 
“Licensee”), which is the licence holder and provides compliance for the channel, for 
its comments under the following Rules of the Code: Rule 1.3 (children must be 
protected from unsuitable material by appropriate scheduling); and Rule 2.3 
(offensive material must be justified by the context).  
 
Response 
 
ARY apologised for any offence caused by the killing of the chicken on air, and said 
that it would “try to make sure that in future we do not procure such content”. 
 
With regard to Rule 1.3, having reviewed the material, the licensee acknowledged 
that the programme did not comply with the Code as it was transmitted before the 
watershed. ARY said that since it had been informed of this act featuring on the show 
it had taken the whole series off air and the remaining episodes had not been 
broadcast. 
 
With regard to Rule 2.3, ARY said the killing and drinking the blood of the chicken 
should be seen in the context of this particular programme with its nature and format. 
It said the series had mostly included singers, actors, comedians, street performers 
and dancers but the programme also invited anyone to appear who could “amaze the 
audience and the judges by doing something extra-ordinary”. ARY also stated “we’ve 
had a disclaimer on this show, warning the audience of the nature of the show”. 
 
ARY said that most of its programmes are produced in Pakistan and that they were 
broadcast in the UK “almost simultaneously”. However, it assured Ofcom that it 
would no longer broadcast programmes so quickly in the UK after their broadcast in 
Pakistan without a three or four week delay to ensure there was time to comply the 
content with the Code. 
 
Decision 
 
Ofcom recognises that the talent show format proves highly popular amongst 
audiences. It is therefore unsurprising that broadcasters should seek to feature this 
programme format in their schedules, and that broadcasters serving ethnic minorities 
would seek to provide talent shows focussed towards the communities they serve. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 161 
5 July 2010 

 6

Ofcom further recognises that, at times, some of the contestants performing in talent 
shows will be displaying performances that may seem bizarre and strange compared 
to the majority of acts on display. In line with the broadcaster’s and audience’s right 
to freedom of expression, broadcasters are free to show any such contestants, 
provided the content complies with the Code.  
 
In this case, the contestant cut a chicken’s throat live on air, held the dying bird 
above his head, and then drank the blood that dripped from its neck. The contestant 
took several tries to cut through the chicken’s throat and appeared to be almost 
sawing using a blunt knife as the chicken was still moving and flapping. The whole 
sequence lasted several minutes and no measures appeared to have been taken to 
limit the suffering to the bird whilst it was inappropriately killed. 
 
Ofcom first considered the complaints made about this programme under Rule 2.3 of 
the Code. This states that: 
 

“In applying generally accepted standards broadcasters must ensure that material 
which may cause offence is justified by context.”  

 
Ofcom notes that the images of what some may describe as animal cruelty broadcast 
during this programme may have caused offence to some viewers because primarily 
of their explicitness and length. Ofcom therefore went on to consider whether the 
showing of the images was justified by the context. The Code explains that context 
includes factors such as: the editorial content of the programme, the service on which 
it is broadcast, the degree of offence likely to be caused and the effect of the material 
on viewers who may come across it unawares.  
 
ARY stated that the content complained of should be seen in the context of this 
programme with its particular format of inviting anyone on to perform who could 
“amaze the audience and the judges by doing something extra-ordinary.” Ofcom 
noted that the programme was produced in Pakistan and the broadcaster said it was 
aired “almost simultaneously” in the UK. Even though the programme was entitled 
"Entertain, If You Dare," the editorial content of this talent show like all others, 
whether produced in the UK or elsewhere, must comply with the Code when 
broadcast on a licensed service. In this case Ofcom considered that the images 
showing the killing of the chicken went beyond the usual editorial content of this 
programme. In particular this was because: the sequence included a number of close 
ups; no measures were taken to kill the chicken in a quick and less painful way 
(indeed it took several attempts by the contestant to pierce the bird’s flesh before any 
blood flowed); and the chicken was seen still struggling after its throat was eventually 
cut.  
 
It was clear to Ofcom that this material was capable of causing a considerable 
degree of offence through its graphic nature and also by it being carried out live on 
air as an “act” in a game show format. The killing of the chicken was done for the 
purposes of entertainment rather than for any more serious editorial purpose. To this 
extent, in Ofcom’s opinion, the killing of the chicken with the associated cruelty was 
gratuitous and increased the level of offence likely to be caused.  
 
As regards giving a warning to viewers before the broadcast, we noted ARY’s 
statement that a disclaimer was broadcast warning the audience of the nature of the 
programme. Ofcom noted that there was a text in English broadcast immediately 
before the programme which said:  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 161 
5 July 2010 

 7

“Disclaimer: The stunts and activities shown in this show have been performed 
under expert supervision and with necessary safety measures. These stunts 
could be highly dangerous and even fatal, if not performed with proper training, 
practice, safety measures and under authorised supervision. Viewers especially 
children are advised not to attempt them.” 

 
However, the disclaimer related to health and safety matters only and not the 
strength of content of some of the performers’ acts. Ofcom employed the services of 
an independent translator who confirmed that no verbal warning was given, either in 
Urdu or English, at the start of the programme or during the programme so as to give 
a warning to viewers about the potentially offensive material included in this 
programme.  
 
In summary, this broadcast of the killing of the chicken in a gratuitously cruel way 
purely for the purposes of entertainment exceeded generally accepted standards and 
breached Rule 2.3. 
 
In terms of Rule 1.3 of the Code, Ofcom considered that this material was unsuitable 
for a pre-watershed audience aimed at a family audience which was clearly likely to 
include children. This is for the same reasons as Ofcom decided that the material 
was potentially offensive to viewers in general. In Ofcom's view this material was not 
appropriately scheduled so as to provide the necessary protection to child viewers, 
as has been acknowledged by ARY. This content was shown on a weekday early 
evening at a time when children may have been watching, some unaccompanied, 
and was broadcast during school holiday time when younger viewers may have been 
in the audience. ARY is a general entertainment channel and talent shows often 
attract young viewers.  
 
Ofcom therefore concluded that there was also a breach of Rule 1.3 in broadcasting 
this programme. It was also brought to Ofcom’s attention by one of the complainants 
that the programme was repeated twice more, later that evening and at 11:00 the 
following morning. It was therefore likely that children, including some of the 
youngest, would have been in the audience the following morning.  
 
We are concerned that this is the second incident of content and scheduling Code 
breaches by ARY regarding a programme in this series within a relatively short 
period of time1. It appears that this broadcaster had failed again to comply a 
programme prior to broadcast. Instead, on its own admission, it based its compliance 
decisions for this programme on those taken in Pakistan where the programme 
originated and broadcast the programme “almost simultaneously” on UK television. 
However, Ofcom notes the decision that ARY has taken with regard to future 
broadcasts and welcomes its assurances that it will not from now on broadcast any 
reality shows “almost simultaneously” to them being aired in Pakistan (where they 
are produced), and that in future it will ensure there is sufficient time to comply the 
content with the Code. Ofcom reminds all broadcasters of the need to ensure before 
broadcast that all programmes comply with the Code, whatever their source and 
whether they are pre-recorded or broadcast live 
 
Breach of Rules 2.3 and 1.3 

                                            
1 see Broadcast Bulletin 152 at: http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb152/  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 161 
5 July 2010 

 

8 

Not in Breach 
 
Sky News Leaders’ Debate and other programmes 
Sky News, 22 April 2010, 20:00 
Sky News, 8 May 2010, 15:15 
Sky News, 10 May 2010, 15:39 
 
 
Introduction 
 
During the recent 2010 General Election campaign and its aftermath, Ofcom received 
a substantial number of complaints about three items broadcast on Sky News, as set 
out below. 
 
The Sky News Leaders’ Debate, 22 April 2010  
This was the second of three televised debates featuring the party leaders of the 
three UK-wide main parties: Gordon Brown (Labour), David Cameron (Conservative), 
and Nick Clegg (Liberal Democrat). The other two televised debates were shown on 
ITV1 and BBC1.  
 
It was widely reported ahead of the General Election campaign, that a detailed 
agreement (“the Agreement”1) had been drawn up between the broadcasters 
televising the three debates and the political parties involved. The Agreement 
consisted of 76 rules. It covered, amongst other things, the format of the debate, 
including the role of the studio moderator and how questions should be put by the 
moderator to the three party leaders. 
 
During The Sky News Leaders’ Debate, a member of the studio audience asked the 
following question:  
 

“Given the scandals of the last year it is hard to find a person in my 
neighbourhood who believes in the power of their vote. How do you plan to 
restore faith in this political system?”  

 
The moderator, Sky News’ Political Editor, Adam Boulton then asked the three party 
leaders - Nick Clegg, Gordon Brown and David Cameron - to give their initial 
response to this question. Following these initial responses, Adam Boulton (AB) 
asked each of the leaders in turn to give a second response, starting with Nick Clegg 
(NC), as follows: 
 
AB: “Mr. Clegg, you’re on the front page of the Telegraph today?” 
 
Nick Clegg responded: 
 
NC: “I am indeed for a complete nonsense story. But anyway, put that aside – 

complete, complete rubbish.” 
 
The Daily Telegraph reference was to an article which referred to allegations that 
Nick Clegg had received payments into his personal bank account from party 
donors2. Following Nick Clegg’s second response, Adam Boulton asked each of 

                                            
1 http://www.bbc.co.uk/blogs/theeditors/pm_debates_programme_format.pdf 
 
2 Nick Clegg denied any wrongdoing over any such payments made to him. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 161 
5 July 2010 

 9

Gordon Brown and David Cameron to give their second response. Adam Boulton did 
this by simply stating the politician’s name and waiting for his response. 
 
Ofcom received 671 complaints about Adam Boulton’s reference to the story in The 
Daily Telegraph about Nick Clegg. Complainants considered that Adam Boulton’s 
comment showed bias against the Liberal Democrats, because he made no such 
personal references to David Cameron or Gordon Brown. A number of complainants 
also stated that Adam Boulton had breached Rule 63 of the Agreement, which stated 
that, “It is not the moderator’s role to criticise or comment on the leaders’ answers”. 
 
Some were also concerned about aspects of the presentation and format of The Sky 
News Leaders’ Debate which, in their view, showed that the programme was biased 
towards the Conservatives. For example, some suggested that the use of a ‘jagged’ 
Union flag on the set of the programme was intended to convey a message of 
‘Broken Britain’. 
 
Ofcom also received 37 complaints about the retransmission of The Sky Leaders’ 
Debate at 23:30 on the same evening on BBC2. The BBC Trust, and not Ofcom, has 
regulatory responsibility for matters relating to impartiality and accuracy in all BBC 
programming. Therefore Ofcom did not consider these complaints. 
 
Ofcom considered this programme under the following Rules of the Code: 
 
Rule 6.1, which states:  
 

“The rules in Section Five, in particular the rules relating to matters of major 
political or industrial controversy and major matters relating to current public 
policy, apply to the coverage of elections and referendums”; 

 
Section 5 of the Code, in particular: 
 
Rule 5.11, which states:  
 

“… due impartiality must be preserved on matters of major political and industrial 
controversy and major matters relating to current public policy by the person 
providing a service...in each programme or in clearly linked and timely 
programmes”; and 

 
Rule 5.12, which states:  
 

“In dealing with matters of major political and industrial controversy and major 
matters relating to current public policy an appropriately wide range of significant 
views must be included and given due weight in each programme or in clearly 
linked and timely programmes. Views and facts must not be misrepresented.” 

 
Interview conducted by Kay Burley with David Babbs, 8 May 2010 
Ofcom received 1,008 complaints about an interview conducted by the Sky News 
presenter, Kay Burley, with the Executive Director of 38 Degrees3, David Babbs. This 
organisation had helped to arrange a protest march in favour of proportional 
representation, which was taking place in Westminster on 8 May 2010 when the 
                                            
3 38 Degrees is a political reform lobby group that describes itself as an “organisation which 
brings you together with other people to take action on the issues that matter to you and bring 
about real change in the UK”. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 161 
5 July 2010 

 10

Conservative and Liberal Democrats were in talks about a possible coalition 
Government.  
 
Complainants considered that Kay Burley constantly interrupted the interviewee and 
refused to let him answer the questions being put to him. They also complained that 
she was aggressive and rude to David Babbs. In addition, viewers complained that 
Kay Burley was biased against electoral reform, and in favour of the Conservative 
party. 
 
At the outset of the interview, David Babbs explained the reason for the protest: 
 

“We’re hopeful that the confusing situation we see today could be the beginning 
of something new where our votes could actually count…all kinds of 
organisations have come together, and we’re sending a clear message to the 
politicians: If one thing happens now, that thing must be a change to our voting 
system”. 

 
However, for a period of about three minutes (in the six minute interview) Kay Burley 
repeatedly interrupted David Babbs so that he could not finish an answer.  
 
Ofcom considered the content under Section 5 in particular Rules 5.11 and 5.12 of 
the Code (see above). In addition, we considered the content under the following 
Rules of the Code: 
 
Rule 2.1, which states: 
 

“Generally accepted standards must be applied to the contents of television and 
radio services so as to provide adequate protection for members of the public 
from the inclusion in such services of harmful and/or offensive material”. 

 
Rule 2.3, which states:  
 

“In applying generally accepted standards broadcasters must ensure that material 
which may cause offence is justified by the context”. 

 
Exchange between Adam Boulton and Alistair Campbell, 10 May 2010 
On 10 May 2010, there was an exchange between Sky News’ Political Editor, Adam 
Boulton, and Alastair Campbell, the former Director of Communications and Strategy 
for the former Prime Minister, Tony Blair. The presenter Jeremy Thompson was 
interviewing both men live in the wake of Gordon Brown announcing that he would 
resign and that the Labour and Liberal Democrat parties were to hold formal talks 
about possible cooperation in a Government. This followed several days of 
negotiations between the Conservative and Liberal Democrat parties. 
 
The discussion between Adam Boulton and Alastair Campbell centred on Gordon 
Brown’s tactics to explore the possibility of forming a coalition Government with the 
Liberal Democrat party. Alastair Campbell defended Gordon Brown seeking to form a 
coalition with the Liberal Democrat party, and other minority parties, if need be. Adam 
Boulton questioned Alastair Campbell as to whether Gordon Brown’s desire to seek 
to build such a coalition was really in the national interest, given the alternative of a 
possibly more stable coalition between the Conservative and Liberal Democrat 
parties. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 161 
5 July 2010 

 11

The discussion became heated and the following remarks were exchanged between 
Adam Boulton (AB) and Alastair Campbell (AC), with interjections by the presenter 
Jeremy Thompson (JT): 
 
AC: “Adam, you’re obviously upset that David Cameron’s not Prime Minister.” 
 
AB: “I’m not upset.” 
 
AC: “You are. You probably are.” 
 
JT: “Oh, come on.” 
 
AB: “Don’t keep casting aspersions on what I think!” 
 
JT: “Alastair, Alastair.” 
 
AC: “Adam, calm down.” 
 
AB: “I am commenting. Don’t keep saying what I think!” 
 
AC: “This is live on television. Dignity. Dignity.” 
 
AB: “Don’t keep telling me what I think…This is what you do. You come on and 

say no one won the election, and you clearly did worse. You talk to me. I’m 
fed up with you telling me what I think.” 

 
AC: “I don’t care what you’re fed up with. You can say what you like. I can tell you 

my opinion.” 
 
AB: “Don’t tell me what I think.” 
 
AC: “I will tell you why you’re reacting…” 
 
JT: “Alastair, you are being a bit provocative here, and unnecessarily so.” 
 
AC: “ Sometimes, politics is about passionate things.” 
 
JT: “I understand that.” 
 
….. 
 
AB: “You - totally unelected – have plotted this.“ 
 
AC: “Me? And you’re elected are you?” 
 
AB: “No.” 
 
JT: “Gentlemen, gentlemen.” 
 
AB: “No, he’s [Gordon Brown] got a Parliamentary party. You’re the one who’s 

cooked this up. You’re the one who’s cooked this up with Peter Mandelson.” 
 
AC: “Unbelievable, calm down, calm down.” 
 
JT: “Let this debate carry on later.” 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 161 
5 July 2010 

 12

 
AB: “I actually care about this country.” 
 
AC: “You think I don’t? You think I don’t?” 
 
AB: “I don’t think the evidence is there.” 
 
AC: “Adam, you’re pompous.” 
 
JT: “This is Gordon Brown’s Statement” [cuts to footage of Gordon Brown]. 
 
Ofcom received 1,116 complaints about this content, with complainants considering 
that Adam Boulton was biased towards the Conservative party and against the 
Labour party, and was confrontational, bullying and aggressive towards Alastair 
Campbell. Some complainants considered that it was inappropriate for a presenter to 
lose his temper on television. 
 
Ofcom therefore considered the programme under Section 5, in particular Rules 5.11 
and 5.12, as well as Rules 2.1 and 2.3 of the Code (see above). 
 
Decision 
 
It is a key element of the Code that coverage of a General Election campaign is 
considered a matter of major political or industrial controversy or a matter relating to 
current public policy. Rule 6.1 therefore has the effect of applying Rules 5.11 and 
5.12 to programmes covering General Election issues broadcast before polling, such 
as The Sky News Leaders’ Debate. 
 
In addition, we also considered that the interview with David Babbs, and the 
exchange between Adam Boulton and Alastair Campbell, (both broadcast after the 
General Election) dealt with matters of major political controversy. Section 5, and in 
particular Rules 5.11 and 5.12, applied in the case of these two programmes as well.  
 
When setting and applying standards in the Code to provide adequate protection to 
members of the public from harmful and offensive material, Ofcom must have regard 
to the need for standards to be applied in a manner that best guarantees an 
appropriate level of freedom of expression4. This is in accordance with Article 10 of 
the European Convention of Human Rights, as incorporated in the Human Rights Act 
1998. This is the right of a broadcaster to impart information and ideas and the right 
of the audience to receive them. Accordingly, Ofcom must exercise its duties in light 
of these rights and not interfere with the exercise of these rights in broadcast 
services unless it is satisfied that the restrictions it seeks to apply are required by law 
and are necessary to achieve a legitimate aim. We note, in particular, the high level 
of importance that should be attached to freedom of expression in the context of 
political debate.  
 
It is also important to note the Code’s definition of “due” in relation to “due 
impartiality”: 
 

“Due" is an important qualification to the concept of impartiality. Impartiality itself 
means not favouring one side over another. "Due" means adequate or 
appropriate to the subject and nature of the programme. So "due impartiality" 
does not mean an equal division of time has to be given to every view, or that 

                                            
4 See section.3(4)(g) of the Act. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 161 
5 July 2010 

 13

every argument and every facet of every argument has to be represented. The 
approach to due impartiality may vary according to the nature of the subject, the 
type of programme and channel, the likely expectation of the audience as to 
content, and the extent to which the content and approach is signalled to the 
audience. 

 
We considered each of the three programmes in turn.  
 
The Sky News Leaders’ Debate, 22 April 2010  
In this programme, we note that many complainants considered that at one point in 
the debate the moderator, Adam Boulton, seemed to go beyond what was apparently 
the agreed format of the debate, as contained in the Agreement. This point was when 
he briefly referred to an unfavourable newspaper report that had been published 
about Nick Clegg on the same day. We noted that Adam Boulton did not make 
similar references, at any time during the programme, when asking the other two 
participants in the debate to speak. However, whether or not there was a breach of 
the Agreement is not a matter for Ofcom. Rather, Ofcom’s regulatory remit is purely 
concerned with the Code and, in this case, whether this intervention resulted in a 
breach of the due impartiality requirements. 
 
The reference to the newspaper story was seen by some as the presenter seeking 
an answer to a specific question about Nick Clegg’s conduct where similar 
interventions were not made as regards the other participants. However, this one 
question by Adam Boulton would not - on its own – in Ofcom’s view raise issues 
concerning due impartiality under the Code. Further, this comment by Adam Boulton 
should be seen in context. His comment was related to a question posed by a 
member of the audience to which the party leaders were responding: how to restore 
faith in the British political system after various “scandals”. It should also be noted 
that The Sky News Leaders’ Debate was a 90-minute programme in which all the 
three leaders had numerous opportunities for each of them to make their points on a 
range of subjects, and to cross-examine each other on those subjects. Given this, it 
is clear that the programme was presented with due impartiality with all the politicians 
facing questions from each other and the audience. We also considered the 
programme was a serious and detailed debate on a number of political and policy 
matters during the General Election campaign. One brief comment by a presenter 
during a 90-minute programme (to which Nick Clegg had an immediate opportunity to 
respond) could not in itself reasonably cause the programme to breach the due 
impartiality requirements of the Code. As such, we considered that the broadcaster 
had preserved due impartiality and therefore did not breach Section Five or Section 
Six of the Code. 
 
We also considered that the format and presentation of the programme did not raise 
issues under the Code. In summary, the manner a broadcaster presents a 
programme to the audience is an editorial matter for the broadcaster as long as it 
complies with the Code. In this case, we consider it unreasonable to infer any bias or 
slant in the programme’s approach to due impartiality through, for example, the 
choice of set for this particular programme. Ofcom concluded that the choice of set 
for this particular programme, including the presentation of the British flag, was not 
designed to make a political statement in itself, but simply provided a themed studio 
backdrop related to the debate 
 
Interview conducted by Kay Burley with David Babbs, 8 May 2010 
As this interview was broadcast after the end of the General Election campaign, 
Section Six (Elections) did not apply. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 161 
5 July 2010 

 14

However, the interview conducted by Kay Burley, with David Babbs, focused on why 
he and others were marching in protest in favour of proportional representation. This 
issue was important during the General Election campaign and was clearly an issue 
dominating the then on-going discussions between the Conservative and Liberal 
Democrat parties as to whether they could form a coalition government. The issue 
was therefore a matter of major political controversy and the relevant rules in Section 
Five (due impartiality) applied.  
 
We understand why some viewers may have objected to the manner in which this 
interview was conducted. There was a period during the interview when Kay Burley 
appeared to prevent the interviewee from fully responding and he was interrupted 
frequently. However, such an approach to an interview does not, on its own result, in 
a breach of due impartiality. On this occasion, while some complaints may have 
referred to Kay Burley’s interviewing as “aggressive” and “rude,” on balance, Ofcom 
concluded that David Babbs was able to state his and 38 Degrees’ position on 
various issues. For a reasonable period at the beginning, he was able to put forward 
arguments for electoral reform, why he and his fellow protesters were marching at 
that particular time, and why the inconclusive result of the General Election 
presented a chance, in his opinion, for the politicians to agree to electoral reform. 
Further, there was nothing in Kay Burley’s questioning, in itself, which would indicate 
that she was supporting any political party or policy position. It is, of course, 
legitimate, and sometimes necessary in maintaining impartiality to put the opposing 
arguments to interviewees.  
 
Although we appreciate why some viewers might have been frustrated by the 
presenter’s approach we believe that David Babbs was, overall, able to put his point 
across. In particular, we noted that even during the parts of the interview where Kay 
Burley was repeatedly interrupting David Babbs, the interviewee was still able to get 
some points across to a limited degree. As such, we considered that the subject 
matter at hand was treated with due impartiality in line with the requirements of the 
Code for major matters of political controversy. 
 
We also considered whether the interview complied with Rules 2.1 and 2.3 of the 
Code because some viewers complained that the interview was “offensive” and 
“disgusting". We recognised that Kay Burley’s interviewing style, in this case, had the 
potential to offend some viewers, and her approach to questioning David Babbs 
would not be to everybody’s taste. However, we considered that any offence that 
might have been caused could be justified by the context. We note, for instance, that 
the presenter did not use any abusive language and the interviewee did not at any 
time appear distressed. Further, while it could be argued that Kay Burley was acting 
in the role of devil’s advocate in terms of her interviewing style, it did not result in any 
personal or gratuitous abuse. Given the nature of the content (a live 24 hour news 
programme), the likely expectation of the audience and the degree of offence that 
could be caused by this material we believe it did not breach Rules 2.1 and 2.3 of the 
Code.  
 
Exchange between Adam Boulton and Alistair Campbell, 10 May 2010 
We considered the complaints about this particular exchange under two broad 
grounds, due impartiality and offence. 
 
Firstly, with regard to due impartiality, as this programme was broadcast after the end 
of the General Election campaign, Section Six (Elections) did not apply. 
 
However, the programme was dealing with arguments for and against Gordon 
Brown’s attempt to form a coalition administration with the Liberal Democrats. We 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 161 
5 July 2010 

 15

considered that discussions around the formation of the UK government was clearly 
a matter of major political controversy and the relevant rules in Section Five (due 
impartiality) applied.  
 
We noted that this was a heated exchange by two well-known figures, who would 
have been used to the cut and thrust of political debate.  
 
First, given that Alastair Campbell had effectively accused Sky News’ Political Editor 
of wanting a Conservative Prime Minister, we consider that it was not unreasonable, 
and within the requirements of due impartiality, for Adam Boutlon to defend his 
position. Adam Boulton did become visibly angry – but that does not, in itself, impact 
on the due impartiality of the content.  
 
In terms of the issues under discussion on the programme, Alastair Campbell was 
able to argue that Gordon Brown was constitutionally able to remain as Prime 
Minister, in the particular circumstances of the post-election period following 7 May 
2010, unless another leader was able to construct a coalition that would command a 
majority in the House of Commons. Within this context, Alastair Campbell was 
arguing that, although the Conservative Party had won most votes and seats at the 
General Election, no party had won an overall majority. Therefore, Gordon Brown 
could legitimately, in his view, seek to form a coalition.  
 
In contrast, Adam Boulton was able to press Alastair Campbell on whether, given 
that the Labour Party had come second in terms of votes and seats at the General 
Election, it was appropriate for Gordon Brown to seek to form a coalition Government 
and remain in power, taking into account the Parliamentary arithmetic of the numbers 
of MPs of various parties that would be involved. We considered that it was legitimate 
for Adam Boulton to question a leading representative of the Labour Party about 
whether it was appropriate for the Labour Party to try to continue in Government in 
these circumstances. It was also legitimate for the programme to explore the stability 
of a potential Labour Government in coalition with a number of other political parties. 
Further, we considered that Alastair Campbell was able to effectively get his points 
across. While the conduct and manner of the discussion was certainly unusual, in 
terms of impartiality we consider that relevant views and issues were aired. 
 
We also considered whether the exchange complied with Rules 2.1and 2.3 of the 
Code, since some viewers complained that the exchange was “horrendous” and 
“offensive”. We recognise that the discussion between Alastair Campbell and Adam 
Boulton may have proved surprising or even to be uncomfortable viewing to some, 
and we also accept that the exchanges were heated. However, given the nature of 
the programming (a live 24 hour news service), the important political issues that 
were being discussed and the overall context of the programme, we concluded that 
generally accepted standards were applied to this content. Two well-known 
personalities from the worlds of politics and journalism were taking part in a debate 
about a matter of topical and serious concern. We considered that although the tone 
and content of this exchange was unusual, it would not have been beyond the likely 
expectations of the audience for this channel. It should be noted that the discussion 
at no time resulted in any abusive language or gratuitous insults. Therefore to find 
that these heated exchanges could not be transmitted would be an unnecessary 
interference with the broadcaster’s and the viewer’s right of freedom of expression. 
We therefore considered there was no breach of Rules 2.1 and 2.3.  
 
Sky News, 22 April 2010, 20:00: Not in breach of 5.11, 5.12, and 6.1 
Sky News, 8 May 2010, 15:15: Not in breach of 2.1, 2.3, 5.11 and 5.12 
Sky News, 10 May 2010, 15:39: Not in breach of 2.1, 2.3, 5.11 and 5.12 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 161 
5 July 2010 

 

16 

Not in Breach 
 
The Door 
ITV1, 2 April 2010 at 20:25 and 3 April 2010, 21:00  
 
This Morning 
ITV1, 31 March 2010, 10:30 
 
 
Introduction  
 
The Door was a two-part “special”, broadcast on ITV1 and hosted by Chris Tarrant 
and Amanda Holden. During the programme six celebrities competed against one 
another in order to win money for their chosen charity. The celebrities competed in a 
set of challenges - found behind ‘The Door’ - which were designed to test their 
bravery. One of the challenges required the celebrities, covered in raw meat, to crawl 
past what the programme described as “a pack of hungry dogs” in cages, which were 
barking aggressively. Other challenges involved the celebrities putting their hands in 
glass jars that contained scorpions, spiders and other insects in order to retrieve a 
key, crawling through dark and claustrophobic tunnels filled with rats, and picking up 
snakes.  
 
On 31 March 2010 (prior to the broadcast of The Door a couple of nights later) This 
Morning included an interview with Chris Tarrant, who discussed the upcoming 
programme. During the interview some short clips of the programme were broadcast, 
including the challenges involving the dogs in cages and various insects and animals 
in jars.  
 
Ofcom received seven complaints about This Morning and 199 complaints about The 
Door, as broadcast on 2 and 3 April 2010. In summary, the complainants said they 
had been offended by the content of the programme, particularly in relation to the 
welfare of the dogs in cages. Complainants stated for example that the dogs 
appeared “distressed and anxious” and that the treatment of the dogs in the 
programme was “completely inappropriate, unnecessary, and cruel”. Some 
complainants were also concerned about the way the other animals were handled by 
the celebrities in the programme, in particular the rats and snakes.  
 
Ofcom asked ITV Broadcasting Limited (“ITV” or “the Licensee”), who complied the 
programme on behalf of the ITV Network, for its comments on the broadcast in 
respect of Rule 2.3 of the Code (material that may cause offence must be justified by 
the context). 
 
Response 
 
The Licensee said that it takes seriously its responsibility for animal welfare. It said 
that the content and tone of the programme was made clear to the audience at the 
start and that “the various games were designed to challenge and sometimes terrify 
the celebrities, but they were for the most part clearly artificial”.  
 
With regard to the challenge involving the dogs, the Licensee said that “the welfare of 
all the animals was an overriding priority in the planning of this challenge”. It 
explained that “only specially-trained animals were used in the dog challenge”, as 
provided by Animal Actors, “a reputable company that the producers had worked with 
before, and which has been supplying animals to television programmes for 30 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 161 
5 July 2010 

 17

years”. ITV said that the dogs “were all specially trained to bark following hand 
signals and verbal commands” and “were not in their cages for more than half an 
hour at a time”. The Licensee explained that “at all times each dog was supervised 
by its handler to ensure that they were correctly and responsibly treated during the 
recording… and after filming the handlers were fully satisfied with the way the filming 
was conducted”.  
 
In relation to the other animals included in the programme, ITV said that “similarly, 
professional animal handlers were employed to look after the other animals… and 
were on set throughout the filming of the challenges”.  
 
With regard to the broadcast of clips from the programme during This Morning, the 
Licensee said that during the programme “reference was made to the fact that the 
production team was the same one that produced ‘I’m a Celebrity Get Me Out of 
Here’, and to the purpose of the show”. It said that in the context of a morning 
magazine programme it did not believe the clips broadcast exceeded viewers’ 
expectations.  
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003 (“the Act”), Ofcom has a statutory duty to set 
standards for the content of broadcast television programmes in a Code with which 
broadcasters must comply. It is important to note that neither the Act nor other 
legislation gives Ofcom any specific duties or powers in terms of the treatment of, or 
cruelty to, animals. Ofcom has no legal powers or duties to consider complaints 
purely about the treatment of animals.  
 
Ofcom’s duties in this area are therefore carried out through the enforcement of the 
Code and we can only intervene if the Code has been breached. Given the duties set 
out by the Act, and in view of the fact that Ofcom has no legal powers or duties to 
consider complaints purely about the treatment of animals, complaints about animal 
welfare are considered in relation to the obligation to ensure that generally accepted 
standards are applied to content to provide adequate protection for members of the 
public from harmful and/or offensive material. In carrying out this duty, we must do so 
“in the manner that best guarantees an appropriate level of freedom of expression”. 
Freedom of expression is the broadcaster right to impart and the audience’s right to 
receive information.  
 
Ofcom accepts that the images of animals broadcast during the programme may 
have caused offence to some viewers. It therefore considered the complaints made 
about this programme under Rule 2.3 of the Code. This states that: 
 

“In applying generally accepted standards broadcasters must ensure that material 
which may cause offence is justified by context.”  

 
The Code explains that context includes factors such as: the editorial content of the 
programme; the service on which the material is broadcast; the likely expectation of 
the audience; and the degree of harm or offence likely to be caused.  
 
The Door 
Ofcom first considered the broadcast of the programmes, as transmitted on 2 and 3 
April 2010. We took into account that the editorial purpose of the programme was a 
competition between the six celebrities, which tested their bravery by putting them in 
a variety of ‘terrifying and unpleasant’ challenges in order to win money for their 
chosen charity. The celebrities were placed in situations that could scare many 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 161 
5 July 2010 

 18

people, for example, in enclosed (and sometimes) dark spaces and very close to 
insects and spiders and barking dogs. In Ofcom’s view, while viewers were shown 
images of dogs in cages and animals being handled by celebrities, none of the 
animals appeared distressed during the programme and the images were 
appropriately limited. Ofcom also took into account that the dogs were specially 
trained, all the animals were supervised by trained handlers at all times, and both 
programmes were shown after 20:25. In light of these points and the programme’s 
editorial purpose, Ofcom considered that showing such activities was not likely to 
cause disproportionate offence to viewers and was editorially justified. 
 
Ofcom also took into account that The Door was transmitted on ITV1, which is a 
channel well known for broadcasting entertainment programmes that use animals in 
this way, for example I’m A Celebrity Get Me Out of Here. Ofcom therefore 
considered this type of programme to be in keeping with ITV1’s familiar style and 
format of programming and would not have exceeded the likely expectations of the 
majority of the audience.  
 
Given these factors, Ofcom concluded that the images broadcast were justified by 
context and were not in breach of Rule 2.3 of the Code.  
 
This Morning 
Ofcom then considered the broadcast of clips taken from the programme, as shown 
on This Morning. Ofcom took into account that the images were broadcast as part of 
an interview with the host of The Door, Chris Tarrant, and that during the interview he 
clearly explained the nature of the programme and its similarities with I’m A Celebrity 
Get Me Out of Here. In Ofcom’s view, the clips shown did not show the animals in 
distress and they were appropriately limited. In light of these factors, Ofcom 
considered that the images broadcast in this programme were editorially justified and 
would not have exceeded the likely expectation of the majority of the audience for 
this particular programme. Ofcom therefore concluded that the images were justified 
by context and were not in breach of Rule 2.3 of the Code. 
 
 
The Door, ITV1, 2 April 2010, 20:25 and 3 April 2010 at 21:00: Not in Breach of 
Rule 2.3  
 
This Morning, ITV1, 31 March 2010, 10:30: Not in Breach of Rule 2.3 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 161 
5 July 2010 

 

19 

Other Programmes Not in Breach 
 
Up to 14 June 2010 
 

Programme Transmission 
Date 

Broadcaster Categories Number of 
complaints 

Advertising 05/05/2010 BET COSTA 1 
Advertising n/a Clubland TV COSTA 1 
Advertising n/a E! COSTA 1 
Afternoon Live 09/04/2010 Sky News Elections/Referendums 1 
Afternoon Live 30/04/2010 Sky News Elections/Referendums 1 
Albino United 08/06/2010 More4 Generally accepted 

standards 
1 

Andrew Pierce 11/04/2010 LBC 97.3FM Elections/Referendums 1 
BBC News 03/06/2010 BBC 1 Animal welfare 1 
BBC News at Ten 02/06/2010 BBC 1 Generally accepted 

standards 
1 

Bengali drama 16/05/2010 Channel S Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Bet365.com’s sponsorship of 
FA Cup coverage on ITV 

15/05/2010 ITV1 Sponsorship 1 

Big Brother 10/06/2010 Channel 4 Offensive language 1 
Big Brother 11 09/06/2010 Channel 4 Disability 

discrimination/offence 
1 

Big Brother 11 09/06/2010 Channel 4 Outside of remit / other 2 
Big Brother 11 (trailer) n/a Channel 4 / E4 Generally accepted 

standards 
7 

Bing.com’s sponsorship of 
The Simpsons 

03/06/2010 Channel 4 Materially misleading 1 

Blue Peter Special 03/06/2010 BBC 1 Violence and dangerous 
behaviour 

2 

Bones 31/05/2010 Sky2 Nudity 1 
Britain's Got Talent 29/05/2010 ITV1 Generally accepted 

standards 
1 

Britain's Got Talent 31/05/2010 ITV1 Harm 7 
Britain's Got Talent 31/05/2010 ITV1 Sexual material 1 
Britain's Got Talent 01/06/2010 ITV1 COSTA 1 
Britain's Got Talent 01/06/2010 ITV1 Generally accepted 

standards 
1 

Britain's Got Talent 01/06/2010 ITV1 Race 
discrimination/offence 

2 

Britain's Got Talent 03/06/2010 ITV1 COSTA 1 
Britain's Got Talent 04/06/2010 ITV1 Generally accepted 

standards 
2 

Britain's Got Talent - The 
Final 

05/06/2010 ITV1 Animal welfare 1 

Britain's Got Talent - The 
Final 

05/06/2010 ITV1 Nudity 1 

Britain's Got Talent - The 
Final 

05/06/2010 ITV1 Under 18s in 
programmes 

1 

Britain's Got Talent - The 
Final 

05/06/2010 ITV1 Violence and dangerous 
behaviour 

2 

Britain's Got Talent - The 
Final 

06/06/2010 ITV1 Sexual material 1 

Britain's Got Talent - The 
Results 

01/06/2010 ITV1 Premium rate services 2 

Britain's Got Talent - The 03/06/2010 ITV1 Nudity 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 161 
5 July 2010 

 20

Results 
British Academy Television 
Awards 

06/06/2010 BBC 1 Generally accepted 
standards 

6 

Byd ar Bedwar 24/05/2010 S4C Due impartiality/bias 1 
Campaign 2010 with 
Jonathan Dimbleby 

20/04/2010 ITV1 Elections/Referendums 1 

Celebrity Four Weddings 31/05/2010 Living Generally accepted 
standards 

1 

Channel 4 News 16/04/2010 Channel 4 Elections/Referendums 1 
Channel 4 News 17/04/2010 Channel 4 Elections/Referendums 2 
Channel 4 News 18/04/2010 Channel 4 Elections/Referendums 1 
Channel 4 News 22/04/2010 Channel 4 Elections/Referendums 1 
Channel 4 News 23/04/2010 Channel 4 Elections/Referendums 1 
Channel 4 News 05/05/2010 Channel 4 Elections/Referendums 1 
Channel 4 News 25/05/2010 Channel 4 Due accuracy 1 
Channel 4 News 01/06/2010 Channel 4 Due impartiality/bias 6 
Channel 4 News 02/06/2010 Channel 4 Generally accepted 

standards 
7 

Channel 4 News 04/06/2010 Channel 4 Under 18s in 
programmes 

3 

Channel 4 News 05/06/2010 Channel 4 Due accuracy 1 
Channel promotion 06/05/2010 Viva Elections/Referendums 1 
Christina Aguilera - "Not 
Myself Tonight" 

01/06/2010 The Box Sexual material 1 

Classic FM News 05/05/2010 Classic FM Elections/Referendums 1 
Coach Trip 02/06/2010 Channel 4 Animal welfare 1 
Come Dine with Me 09/06/2010 Channel 4 Generally accepted 

standards 
1 

Continuity announcement 03/06/2010 ITV2 Generally accepted 
standards 

1 

Continuity announcement 03/06/2010 Five Generally accepted 
standards 

1 

Coronation Street 27/05/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

4 

Coronation Street 28/05/2010 ITV1 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

1 

Coronation Street 28/05/2010 ITV1 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Coronation Street 31/05/2010 ITV1 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

1 

Coronation Street 01/06/2010 ITV1 Central Generally accepted 
standards 

1 

CSI: Crime Scene 
Investigation 

29/04/2010 Five Violence and dangerous 
behaviour 

1 

CSI: New York 31/05/2010 Five Scheduling 1 
Death in Cumbria 07/06/2010 BBC 1 Generally accepted 

standards 
1 

Decision Time: Sunrise 07/05/2010 Sky News Elections/Referendums 1 
Decision Time: The Result 07/05/2010 Sky News Elections/Referendums 1 
Decision Time: The Sky News 
Debate 

22/04/2010 Sky News Elections/Referendums 20 

Desperado 03/06/2010 Five Generally accepted 
standards 

1 

Dickinson's Real Deal 08/06/2010 ITV1 London Premium rate services 1 
Diddy Dick and Dom 02/06/2010 BBC 2 Generally accepted 

standards 
1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 161 
5 July 2010 

 21

Dispatches 15/03/2010 Channel 4 Due Impartiality/Bias 3 
Dispatches 07/06/2010 Channel 4 Due impartiality/bias 1 
Dispatches 07/06/2010 Channel 4 Offensive language 1 
Drivetime 12/05/2010 BBC Radio 

Stoke 
Generally accepted 
standards 

1 

EastEnders 28/05/2010 BBC 1 Offensive language 1 
EastEnders 28/05/2010 BBC 1 Religious/Beliefs 

discrimination/offence 
1 

EastEnders 31/05/2010 BBC 1 Generally accepted 
standards 

1 

EastEnders 09/06/2010 BBC 1 Generally accepted 
standards 

3 

EastEnders 09/06/2010 BBC 1 Race 
discrimination/offence 

2 

EastEnders 09/06/2010 BBC 1 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

EastEnders 09/06/2010 BBC 1 Sexual material 1 
EastEnders 09/06/2010 BBC 1 Violence and dangerous 

behaviour 
1 

EastEnders Omnibus 06/06/2010 BBC 1 Offensive language 1 
Emmerdale 01/06/2010 ITV1 Generally accepted 

standards 
1 

Emmerdale 10/06/2010 ITV1 London Generally accepted 
standards 

1 

Eurovision Song Contest 
2010 Semi-Final 2 

27/05/2010 BBC 3 Race 
discrimination/offence 

1 

Father and Son 07/06/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

2 

Father and Son 08/06/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

Five News update 07/06/2010 Five Animal welfare 4 
Foxy Bingo’s sponsorship of 
The Jeremy Kyle Show 

08/06/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

Sponsorship of the Friday 
Night movie  

09/04/2010 DM Digital Sponsorship credits 1 

Gavin and Stacey 07/06/2010 BBC 3 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Harry Hill's the Best of TV 
Burp 

04/06/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

4 

Have I Got a Bit More News 
for You 

29/05/2010 BBC 2 Gender, including 
Transgender 
discrimination 

2 

Have I Got News for You 03/06/2010 BBC 1 Generally accepted 
standards 

1 

Have I Got News for You 03/06/2010 BBC 1 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

Heresy 09/06/2010 BBC Radio 4 Offensive language 1 
Holiday Showdown 15/05/2010 ITV2 Under 18s in 

programmes 
1 

Hollyoaks 07/06/2010 Channel 4 Disability 
discrimination/offence 

1 

Horrible Histories 31/05/2010 CBBC Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Horrible Histories 01/06/2010 CBBC Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Hyundai’s sponsorship of Five 
Movies 

06/06/2010 Five Sexual material 1 

Inside Nature's Giants 08/06/2010 Channel 4 Animal welfare 2 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 161 
5 July 2010 

 22

Inside Nature's Giants (trailer) 12/06/2010 Channel 4 Generally accepted 
standards 

1 

International Football 
Highlights 

30/05/2010 ITV1 Race 
discrimination/offence 

1 

ITV News 09/04/2010 ITV1 Elections/Referendums 1 
ITV News 21/04/2010 ITV1 Elections/Referendums 2 
ITV News 28/04/2010 ITV1 Elections/Referendums 1 
ITV News 30/04/2010 ITV1 Elections/Referendums 6 
ITV News 04/05/2010 ITV1 Elections/Referendums 1 
ITV News 29/05/2010 ITV1 Generally accepted 

standards 
1 

ITV News 02/06/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

ITV News 02/06/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

4 

ITV News 02/06/2010 ITV1 Under 18s in 
programmes 

1 

ITV News 03/06/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

2 

ITV News 04/06/2010 ITV1 Under 18s in 
programmes 

10 

ITV News and Weather 07/06/2010 ITV1 Central Generally accepted 
standards 

1 

ITV News and Weather 09/06/2010 ITV1 London Generally accepted 
standards 

1 

ITV News at Ten 15/04/2010 ITV1 Elections/Referendums 2 
ITV News at Ten 21/04/2010 ITV1 Elections/Referendums 3 
ITV News at Ten 04/06/2010 ITV1 Under 18s in 

programmes 
24 

ITV News at Ten and 
Weather 

16/04/2010 ITV1 Elections/Referendums 1 

ITV News at Ten and 
Weather 

09/06/2010 ITV1 London Generally accepted 
standards 

1 

ITV News at Ten and 
Weather 

10/06/2010 ITV1 London Due impartiality/bias 1 

Johnny Vaughan 03/06/2010 Capital Radio Generally accepted 
standards 

1 

Junior Apprentice 26/05/2010 BBC 1 Generally accepted 
standards 

1 

Junior Apprentice 10/06/2010 BBC 1 Race 
discrimination/offence 

1 

Ken Livingstone 10/04/2010 LBC 97.3FM Elections/Referendums 1 
Kidulthood 04/06/2010 BBC 3 Violence and dangerous 

behaviour 
1 

Leaders’ Debate (trailer) 22/04/2010 Sky News Elections/Referendums 1 
London Tonight 03/06/2010 ITV1 Due impartiality/bias 1 
Lookaround 26/05/2010 ITV1 Border 

(English) 
Generally accepted 
standards 

1 

Luther 01/06/2010 BBC 1 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Man vs Fish (trailer) 09/06/2010 Discovery Animal welfare 1 
Marmite Advert – “Love/Hate” 
campaign 

n/a Various Elections/Referendums 134 

Meridian News 08/06/2010 ITV1 (Meridian) Nudity 1 
Midsomer Murders 29/05/2010 ITV1 Violence and dangerous 

behaviour 
1 

Morning News 13/04/2010 Sky News Elections/Referendums 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 161 
5 July 2010 

 23

Naked Office (trailer) 04/06/2010 Virgin 1 Nudity 1 
News 02/06/2010 BBC News 

Channel / Sky 
News 

Generally accepted 
standards 

1 

News 04/06/2010 BBC Radio 4 Under 18s in 
programmes 

5 

News Bulletin 14/04/2010 LBC 97.3FM Elections/Referendums 1 
Nick Ferrari 22/04/2010 LBC 97.3FM Elections/Referendums 2 
Nixon in the Den 08/06/2010 BBC 4 Due impartiality/bias 1 
North East Tonight 09/06/2010 ITV1 Tyne Tees Generally accepted 

standards 
1 

Party Election Broadcast 26/04/2010 Channel 4 Elections/Referendums 1 
Party Election Broadcast by 
the British National Party 

26/04/2010 ITV1 Elections/Referendums 4 

Party Election Broadcast by 
the British National Party 

26/04/2010 BBC1 Generally accepted 
standards 

13 

Party Election Broadcast by 
the British National Party 

26/04/2010 BBC1 Offensive Language 2 

Party Election Broadcast by 
the British National Party 

26/04/2010 BBC2 Offensive Language 2 

Party Election Broadcast by 
the British National Party 

26/04/2010 ITV1 Offensive Language 1 

Party Election Broadcast by 
the Conservative Party 

27/04/2010 ITV1 Crime 1 

Party Election Broadcast by 
the Conservative Party 

27/04/2010 BBC1 Generally accepted 
standards 

1 

Party Election Broadcast by 
the Labour Party 

16/04/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

2 

Party Election Broadcast by 
the Labour Party 

16/04/2010 ITV1 Offensive Language 2 

Party Election Broadcast on 
Behalf of the British National 
Party 

26/04/2010 Five Elections/Referendums 5 

Party Election Broadcast on 
Behalf of the English 
Democrats 

23/04/2010 Five Due accuracy 2 

Party Election Broadcast on 
Behalf of the Labour Party 

28/04/2010 Five Disability 
discrimination/offence 

1 

Press Preview 18/04/2010 Sky News Elections/Referendums 2 
Press Preview 31/05/2010 Sky News Due impartiality/bias 1 
PTC Punjabi Music Awards 11/04/2010 Music India Undue prominence 1 
Radio 1's Big Weekend 22/05/2010 BBC 3 Race 

discrimination/offence 
1 

Richard Hammond's 
Engineering Connections 

06/06/2010 BBC 2 Animal welfare 1 

Rihanna "Rude Boy" 11/06/2010 Kiss FM Offensive language 1 
Ross Kemp Middle East 08/06/2010 Sky1 Due impartiality/bias 1 
Saturday Live with Chris 
Roberts 

01/05/2010 Sky News Elections/Referendums 1 

Sikhs and Politics 21/04/2010 Sikh Channel Elections/Referendums 1 
Sky News 15/04/2010 Sky News Elections/Referendums 1 
Sky News 20/04/2010 Sky News Elections/Referendums 23 
Sky News 22/04/2010 Sky News Elections/Referendums 1 
Sky News 26/04/2010 Sky News Elections/Referendums 1 
Sky News 27/04/2010 Sky News Elections/Referendums 1 
Sky News 01/05/2010 Sky News Elections/Referendums 2 
Sky News 04/05/2010 Sky News Elections/Referendums 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 161 
5 July 2010 

 24

Sky News 05/05/2010 Sky News Elections/Referendums 1 
Sky News 07/05/2010 Sky News Elections/Referendums 1 
Sky News 01/06/2010 Sky News Due impartiality/bias 3 
Sky News 02/06/2010 Sky News Generally accepted 

standards 
2 

Sky News 04/06/2010 Sky News Under 18s in 
programmes 

7 

Sky News 09/06/2010 Sky News Gender, including 
Transgender 
discrimination 

1 

Sky News at Six 01/05/2010 Sky News Elections/Referendums 1 
Sky News promo 04/06/2010 Sky News Materially misleading 1 
Sky Sports News 03/06/2010 Sky Sports 

News 
Animal welfare 1 

Soccer Aid 2010 06/06/2010 ITV1 London Generally accepted 
standards 

1 

Spartacus: Blood and Sand 25/05/2010 Bravo Generally accepted 
standards 

3 

Steve Allen 21/05/2010 LBC 97.3FM Gender, including 
Transgender 
discrimination 

1 

Story of Science Power 01/06/2010 BBC 2 Animal welfare 1 
STV News at Six 25/05/2010 STV Due impartiality/bias 1 
Sukshinder Shinda & Jazzy B 
- "Bole So Nihal De Jaikare" 

09/05/2010 Brit Asia TV Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Sunday Live with Adam 
Boulton 

11/04/2010 Sky News Elections/Referendums 1 

Terry Pratchett's Going Postal 31/05/2010 Sky1 COSTA 1 
Terry Pratchett's Going Postal 01/06/2010 Sky2 Violence and dangerous 

behaviour 
1 

The Alan Brazil Sports 
Breakfast 

09/06/2010 Talksport Generally accepted 
standards 

1 

The Dukes of Hazzard 04/06/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

3 

The First Election Debate 15/04/2010 ITV1 Elections/Referendums 41 
The Going Home Show 08/06/2010 Absolute Radio Generally accepted 

standards 
1 

The Jeremy Kyle Show 07/06/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

The Jeremy Kyle Show 08/06/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

The Jewel of the Nile 30/05/2010 Channel 4 Offensive language 1 
The Leaders’ Debate 29/04/2010 Sky News Elections/Referendums 1 
The Naked Office 08/06/2010 Virgin 1 Nudity 1 
The Naked Office 12/06/2010 Virgin 1 Nudity 2 
The Riot 20/05/2010 Saint FM Drugs, smoking, 

solvents or alcohol 
1 

The Secret Diaries of Miss 
Anne Lister (trailer) 

31/05/2010 BBC 2 Sexual material 1 

The Simpsons 03/06/2010 Sky1 Animal welfare 1 
The Today Programme 09/06/2010 BBC Radio 4 Offensive language 1 
The Trisha Goddard Show 08/06/2010 Five Generally accepted 

standards 
1 

The Who - "Who Are You" 27/05/2010 Jack FM 
(Oxford) 

Offensive language 1 

The Whole 19 Yards 05/06/2010 ITV1 Competitions 1 
The Wright Stuff 07/06/2010 Five Generally accepted 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 161 
5 July 2010 

 25

standards 
This Morning 03/06/2010 ITV1 Generally accepted 

standards 
1 

Tonight: Spotlight on the 
Leaders – Gordon Brown 

14/04/2010 ITV1 Elections/Referendums 1 

Vets in Action 08/06/2010 Five Animal welfare 1 
Waterloo Road 02/06/2010 BBC 1 Sexual material 1 
World Cup promo 03/06/2010 Talksport Materially misleading 1 
World Cup's Most Shocking 
Moments 

01/06/2010 BBC 3 Offensive language 1 

World Music Awards 06/06/2010 Channel 4 Nudity 1 
 


