
 

 1

Ofcom Content Sanctions Committee 
 

 
Consideration of  Channel Four Television Corporation (“the Licensee” or  
sanction against  “Channel Four”), in respect of its service, Channel 4;  

 
For Two types of conduct in the viewer competitions You 

Say We Pay (“YSWP”) in the Richard and Judy 
programme, as follows: 

 
 1) ‘Early selection’ of competition finalists:  
 
 Resulting in breaches of Ofcom’s Broadcasting Code 

(“the Ofcom Code”) of Rule 2.11: “Competitions should 
be conducted fairly, prizes should be described 
accurately, and rules should be clear and appropriately 
made known”;  
 

 in series 3, 4 & 5 (5 September 2005 to 15 February 
2007); and 
 
Breaches of Rule 10.10: “Any use of premium rate 
numbers must comply with the Code of Practice issued 
by the Independent Committee for the Supervision of 
Standards of Telephone Information Services (ICSTIS)” 
(now re-named as PhonepayPlus1); 

  
in series 5 (29 January 2007 to 15 February 2007);   
 
Breaches of the ITC Programme Code 2002 in force 
from January 2002 until 24 July 2005 of Rule 8.2(b) 
Use of Premium Rate Telephone Services in 
Programmes: “The licensee must retain control of and 
responsibility for the service arrangements and the 
premium line messages (including all matters relating 
to their content)”; and 

 
in series 2 and 3 (6 September 2004 to 20 July 2005). 

 
2) ‘Staggered selection’ of competition finalists: 
 
Breaches of the Ofcom Code of Rule 2.11: 
“Competitions should be conducted fairly, prizes should 
be described accurately and rules should be clear and 
appropriately made known”; 
 
in series 3, 4 and 5 (5 September 2005 to 15 February 
2007); and  
 
Breaches of the ITC Programme Code 2001 (in force 
from Spring 2001 to January 2002) and the ITC 

                                                 
1
 ICSTIS was re-named PhonepayPlus on 15 October 2007. 
 



 

 2

Programme Code 2002 (in force from January 2002 
until 24 July 2005) of Rule 8.2(b) Use of Premium Rate 
Telephone Services in Programmes: “The licensee 
must retain control of and responsibility for the service 
arrangements and the premium line messages 
(including all matters relating to their content)”; 
 
in series 1, 2 and 3 (26 November 2001 to 20 July 
2005).      

 
Decision To impose a financial penalty (payable to HM 

Paymaster General) of £1,000,000, and in addition, to 
require Channel Four to broadcast a statement of 
Ofcom’s findings on its service Channel 4 in a form to 
be determined by Ofcom on three specified occasions.  

 
 
 



 

 3

Summary 
 
1.1 For the reasons set out in full in the Decision, under powers delegated from 

the Ofcom Board to Ofcom’s Content Sanctions Committee (“the 
Committee”), the Committee decided to impose a statutory sanction on 
Channel Four in light of the serious nature of its failure to ensure compliance 
with Ofcom’s Broadcasting Code (“the Ofcom Code”) and the ITC Programme 
Codes 2001 and 2002.  

 
1.2  This adjudication under the relevant Codes relates to the broadcast of the 

You Say We Pay (“YSWP”) competitions during the programme Richard and 
Judy between 26 November 2001 and 15 February 2007. 

 
1.3 Channel 4 is the fourth national public service channel. Richard and Judy was 

a ‘live’ daily light entertainment series transmitted between 17:00 and 18:00 
on weekdays. You Say We Pay (“YSWP”) was a premium rate service 
(“PRS”) viewer competition transmitted during the programme. Viewers were 
solicited by the programme’s presenters, Richard Madeley and Judy 
Finnigan, to call a premium rate telephone number shown on screen to take 
part in the ‘live’ daily competition which was conducted towards the end of the 
programme. The cost of a call to enter the competition varied during the 
period, but most recently cost £1 per call. Once a contestant had been 
selected, they would play a further competition with the presenters, ‘live’ on 
air. Pictures would appear behind the presenters and the contestant would 
have to describe the subjects without referring to them by name. The 
contestant would win money for each subject the presenters named correctly.      

 
1.4 On 18 February 2007, the Mail on Sunday published an article which alleged 

that earlier that month, many viewers who had entered Richard and Judy’s 
YSWP via a premium rate telephone call, in fact had no chance of winning. It 
was claimed that the final shortlist of potential winners produced by the 
service provider, Eckoh UK Ltd (“Eckoh”), had been sent to the independent 
production company producing the programme, Cactus TV (“Cactus”), before 
the telephone lines closed.  

 
1.5 On learning of the allegations on 16 February 2007, Channel Four took the 

competition off air immediately and launched an internal inquiry. This 
established that there were two types of misconduct in Richard and Judy’s 
YSWP competitions between 26 November 2001 and 15 February 20072: (1) 
early selection of competition finalists and (2) staggered selection of 
competition finalists. 

 
‘Early Selection’ of competition finalists:  
In series 2 and 3 (6 September 2004 to 20 July 2005); and  
In series 3, 4 and 5 (5 September 2005 to 15 February 2007) 

 
1.6 Under the agreed procedures, the presenters solicited viewers to enter the 

competition at approximately 17:05, 17:20 and 17:35. Telephone lines then 
officially closed on average a few minutes after 17:35. The terms and 
conditions of the competition stated that a shortlist of finalists was to be 
submitted to Cactus by Eckoh after telephone lines closed, and then a 
contestant was to be selected randomly to take part in the competition. 

                                                 
2
 For full details of the series transmission dates, see paragraph 2.2 below. 



 

 4

However, from September 2004, Eckoh staff were submitting the shortlist of 
finalists to staff at Cactus on average as early as 17:20 (but times varied), 
while the telephone lines were still open and the programme was still 
soliciting viewers to call and enter the competition.  

 
1.7 This practice meant that those viewers who called to enter the competitions 

on the basis that they had a fair and equal chance of winning, in fact, had no 
chance of becoming a finalist after early selection had taken place.  

 
1.8 Channel Four said that its staff had no knowledge of these irregularities in the 

winner selection process. However, it admitted that the practice of early 
selection being used in Richard and Judy’s YSWP competitions was in 
breach of the relevant Codes. 

 
‘Early Selection’ of competition finalists:  
In series 5 (29 January 2007 to 15 February 2007). 
 

1.9 ICSTIS (now PhonepayPlus) imposed a fine of £150,000 on Richard and 
Judy’s YSWP service provider Eckoh on 6 July 2007 for the early selection in 
operation between 29 January 2007 and 15 February 2007. PhonepayPlus 
found that viewers had been seriously misled and actively encouraged to 
enter the competition after the shortlist of finalists had been selected. It also 
found clear evidence of fundamental failings in the winner selection process. 
This was in breach of Rule 10.10 of the Ofcom Code. 

 
 ‘Staggered Selection’ of competition finalists: 
 In series 1, 2 and 3 (November 2001 to 20 July 2005); 
 In series 3, 4 and 5 (5 September 2005 to 15 February 2007). 
 
1.10 The Licensee also admitted that another flawed aspect of the winner selection 

process for Richard and Judy’s YSWP competitions was a staggered method 
of selection. During the programme, Eckoh submitted several shortlists of 
finalists to Cactus, while telephone lines were still open.  

 
1.11 This selection process created unfair odds which meant that viewers entering 

the competitions were not given a fair and equal opportunity to win. Because 
of this selection process, those viewers who called to enter the competition 
later in the programme had a statistically lesser chance of being selected to 
be on the shortlist of finalists than those calling to enter earlier in the 
programme. This was unfair. 

 
1.12 The Licensee was aware that this staggered selection process was in 

operation. The Licensee was, however, unaware that this systematic 
procedure was unfair and therefore contrary to the relevant Codes until it 
instigated its internal investigation in 2007. Between November 2001 and 20 
July 2005, this unfair practice was in breach of the relevant Codes.  

 



 

 5

Committee’s Findings 
 
1.13 These breaches involved systematic failures in the conduct of Richard and 

Judy’s YSWP competitions and constituted a serious breakdown in trust 
between a public service broadcaster and its audience.  

 
1.14 The trust that the audience places in a broadcaster is fundamental to their 

relationship. This is particularly pertinent in the case of a public service 
broadcaster like Channel Four whose service is available to such a wide of 
audience. This relationship of trust becomes even more important when it 
involves one of the broadcaster’s most popular programmes.  

 
1.15 In this case, Ofcom was concerned by the lack of appropriate oversight by 

Channel Four, the scale of the harm caused by the breaches, as well as their 
duration and repeated nature. The Committee was very concerned that the 
early selection procedure was unfair to those entering the competition after 
the shortlists had been compiled. These entrants had no chance of winning. It 
was also concerned that the staggered selection procedure resulted in 
viewers’ chances of winning being dependent on the time they entered the 
competition.  

 
1.16 The breaches resulted in significant consumer harm involving a substantial 

audience. The gross revenue raised by the Licensee from Richard and Judy’s 
YSWP competitions between 2001 and 2007 was £10,241,001 from a total of 
16,817,926 viewers’ calls. It was clear that a substantial number of viewers 
made calls in the belief that they had a fair and equal chance of winning, even 
though finalists had already been selected. It is estimated that between 
September 2004 and February 2007 when early selection took place, 2.9 
million callers who paid a total of approximately £2.2 million to enter the 
competitions were disenfranchised (representing 42 per cent of the total 
number of entries during that period).  

 
1.17 It was clear that the programme was of considerable importance to Channel 

Four. The competition and its associated interactive relationship with its 
audience played an integral role within the programme format. Ofcom was 
therefore seriously concerned by the Licensee’s admission that it had not 
undertaken any kind of audit procedure or instigated any checks or processes 
at any time to ensure that the competition was being conducted according to 
its terms and conditions. More specifically, at no time throughout the duration 
that the competition was being conducted had any employee of Channel Four 
visited the telephone room to undertake a ‘live’ audit of what was going on. If 
such action had been taken, then it is likely that these failings would have 
been discovered at a much earlier stage.  

 
1.18 Whilst Ofcom understood that Channel Four felt that it had been let down by 

Eckoh and Cactus, it was nevertheless firmly of the view that the conduct of 
Channel Four’s own competitions and the management of its service 
providers were plainly within its control.  

 
1.19 Ofcom was concerned to note that the sole focus of the training Channel Four 

had provided to Cactus was on-air compliance issues such as presentation, 
content and calls to action. There was no training or advice provided (at any 
point during the time that the programme was on air) on a fundamental 
element of the conduct of a competition (winner selection). 

 



 

 6

1.20 Channel Four admitted that its training of Cactus staff was inadequate and, as 
a result, the staff at Cactus who were receiving the shortlists of finalists before 
lines closed, either did not recognise the unfairness of this or understood that 
it was unfair but did not recognise the significance and failed to refer the issue 
upwards to more senior staff. This was despite the fact that members of the 
production team were consistently receiving the shortlist of finalists for the 
competition some twenty minutes before the lines were announced on air as 
being closed. Channel Four also failed to recognise that the staggered 
selection process was at odds with the published terms and conditions of the 
competition which clearly stated that a shortlist of winners would be chosen 
from all correct entries “after entries close”. 

 
1.21 The process of staggered selection was part of a formalised and systematic 

procedure and Channel Four’s failure to understand the inherent unfairness of 
the use of this system demonstrated a lack of due care that could only be 
described as negligent.  

 
1.22 Despite the absolute paramount importance of trust and honesty to Channel 

Four’s relationship with its audience, the Licensee misled its audience by 
omitting details of the winner selection process from the programme’s on-air 
presentation and by explicitly misrepresenting this key element of the 
competition’s conduct to the public through the competition’s published terms 
and competitions. 

 
1.23 The Committee noted that Channel Four did not intend for its competitions to 

be conducted in a way that was not compliant with the relevant Codes. 
 

1.24 The Committee considered that the steps Channel Four had taken to remedy 
the consequences of the breaches in this case were wide-ranging. These 
included: 

 

• putting in place an extensive refund scheme for those disenfranchised by 
early selection;  

• pledging to donate to the Great Ormond Street Hospital Children’s Charity 
any money made which was not claimed and refunded to viewers due to 
calls improperly handled as a result of early selection (having already 
made donations to the charity totalling £250,000 in respect of all PRS 
issues); 

• putting in place an ‘inspection’ function to audit the performance of third 
parties in fulfilling contractual obligations; and 

• because of the damage to viewer trust these problems have created, 
Channel Four had now withdrawn from operating premium rate 
competitions altogether and from operating votes on a for-profit basis. 

 
1.25 The Committee wished to make it clear that the financial penalty would have 

been higher had Channel Four not taken such wide ranging action.  
 

1.26 Cases where the broadcaster has materially deceived its audience, whether 
knowingly or not, have always been considered to be amongst the most 
serious breaches of the Code by the regulator (and its predecessor). 

 
1.27 Millions of viewers purchased the right to enter these competitions and 

invested trust in the Licensee. This trust was ultimately misplaced. This case 
involved the widespread and systematic deception of all those viewers who 



 

 7

paid to enter in the belief that they had a fair chance of winning when in fact 
their chances of winning were diminished or non-existent.  

 
1.28 Ultimately, Channel Four failed to place appropriate emphasis on the fair 

treatment of its viewers. Ofcom was strongly of the view that Channel Four’s 
handling of its relationship with Eckoh and Cactus and its failure to take even 
the most basic of steps to ensure that contractual obligations were being met 
was negligent. 

 
1.29 Having considered the relevant facts as outlined above and all the 

representations made by Channel Four, the Committee decided to impose a 
financial penalty on Channel Four of £1,000,000 (payable to HM Paymaster 
General) which it considered to be a proportionate and appropriate penalty in 
all the circumstances. In addition, the Committee directed Channel Four to 
broadcast a statement of its findings on its service in a form determined by 
Ofcom on three specified occasions.    

 



 

 8

Introduction 
 
2.1 Channel 4 is the fourth national public service channel. Richard and Judy was 

a ‘live’ daily light entertainment series transmitted between 17:00 and 18:00 
on weekdays. You Say We Pay (“YSWP”) was a premium rate service 
(“PRS”) viewer competition transmitted during the programme. Viewers were 
solicited by the programme’s presenters, Richard Madeley and Judy 
Finnigan, to call a premium rate telephone number shown on screen to take 
part in the ‘live’ daily competition which was conducted towards the end of the 
programme. The cost of a call to enter the competition varied during the 
period, but most recently cost £1 per call. Once a contestant had been 
selected, they would play a further competition with the presenters, ‘live’ on 
air. Pictures would appear behind the presenters and the contestant would 
have to describe the subjects without referring to them by name. The 
contestant would win money for each subject the presenters named correctly.      

 
2.2 A total of 975 episodes of Richard and Judy were transmitted between 

November 2001 and February 2007. Richard and Judy was on air for the 
following time periods from 2001: 
 
Series 1: 26 November 2001 – 21 December 2001 

14 January 2002 – 28 June 2002 
16 September 2002 – 20 December 2002 
6 January 2003 – 23 July 2003 
15 September 2003 – 19 December 2003 
 

Series 2: 5 January 2004 – 21 July 2004 
6 September 2004 – 22 December 2004 

 
Series 3: 4 January 2005 – 20 July 2005 

5 September 2005 – 21 December 2005 
 

Series 4: 9 January 2006 – 24 March 2006 
19 June 2006 – 01 September 2006 

 
Series 5: 29 January 2007 – 30 March 2007 

 
2.3 In 2001, when Richard and Judy was first broadcast by Channel Four, the 

Licensee employed a telecommunications service provider, VoiceMedia, to 
operate the competition lines for YSWP. VoiceMedia became part of Trinity 
Mirror Technologies in 2003 and was subsequently renamed Arrow. In July 
2004, Eckoh bought Arrow and took over responsibility for the YSWP 
contract.  

 
2.4 Under the terms and conditions of Richard and Judy’s YSWP competitions, all 

finalists were to be randomly selected after the closure of telephone entry 
lines. However, the agreed procedures for winner selection, designed by 
VoiceMedia in 2001, were that the selection of finalists would be staggered, 
with the service provider submitting finalists’ details to the independent 
production company Cactus in four batches of six names (24 in total). 
However, the final list of 24 finalists was only to be submitted to Cactus after 
telephone entry lines had closed, when the contestants were then to be 
randomly selected to take part in the ‘live’ competition. 

 



 

 9

2.5 On 18 February 2007, the Mail on Sunday published an article which alleged 
that earlier that month, many viewers who had entered the Richard and 
Judy’s YSWP competitions via a premium rate telephone call, in fact had no 
chance of winning. It was claimed that the final shortlist of finalists produced 
by the service provider, Eckoh, was sent to Cactus before the telephone lines 
had closed. 

 

2.6 On learning of the allegations on 16 February 2007, Channel Four took the 
competition off air immediately and launched an internal inquiry, with legal 
assistance from external specialist media lawyers, Wiggin LLP (“Wiggin”). 
The inquiry concluded that some of the procedures for the competition that 
Channel Four had put in place in 2001, when Richard and Judy was first 
broadcast on the channel, had not been adhered to from September 2004 by 
the service provider, Eckoh. 

.  
‘Early Selection’ 
 
2.7 In each episode of Richard and Judy, Richard Madeley and Judy Finnigan 

solicited viewers to enter YSWP at, on average, 17:05, 17:20 and 17:35. 
Telephone lines then officially closed on average a few minutes after 17:35. 
Competition finalists were to be submitted to Cactus by Eckoh after telephone 
lines closed, and then randomly selected to take part in the competition. 

 
2.8 However, Channel Four admitted that from September 2004, Eckoh had been 

submitting the final shortlist of finalists to staff at Cactus on average at 17:20 
while telephone lines were still open. This practice meant that those viewers 
who called and paid to enter the competitions after the early selection of 
finalists had taken place had no chance of becoming a finalist. Channel Four 
said that its staff had no knowledge of these irregularities in the winner 
selection process. 

 
‘Staggered Selection’ 
 
2.9 Another element of the selection process (‘staggered selection’) involved the 

service provider sending finalists’ details to Cactus in four batches of six 
names throughout the programme (24 in total). Staggered selection 
contravened the competition’s terms and conditions, which stated that finalists 
would not be selected until after lines closed.  

 
2.10 This selection process created unfair odds which meant that viewers entering 

the competitions were not given a fair and equal opportunity to win. Because 
of the selection process, those viewers who called to enter the competition 
later in the programme had a statistically lesser chance of being selected to 
be on the shortlist of finalists than those calling to enter earlier in the 
programme. The odds of being selected continued to decrease after each 
selection, as the pool became cumulatively larger. This was unfair. 

 
2.11 Therefore between November 2001 and February 2007, viewers who called 

to enter at different stages did not have a fair and equal opportunity of 
winning because their chances of winning were dependent on the time they 
entered the competition.  

 
 
 
 



 

 10

Effect of the unfair conduct 
 
2.12 There was no evidence to suggest that early selection had taken place prior 

to September 2004 when Eckoh took over as the service provider. However, 
between September 2004 and February 2007, 2.9 million calls to the 
competition had no chance of winning due to early selection, representing 42 
per cent of the total calls. Approximately £2.2m of revenue was generated by 
calls that were disenfranchised by the unfair conduct.  

 
2.13 Further, from 2001 to 2007, a significant number of viewers were 

disadvantaged by staggered selection, but the Licensee submitted that the 
data relating to these entries was not available and therefore it was not 
possible to confirm the total number of those affected. 

 

Legal Framework 

The Communications Act 2003 

3.1 Ofcom has a duty under section 319 of the Communications Act 2003 (“the 
Act”) to set standards for the content of programmes in television and radio 
services as appears to it best calculated to secure the standards objectives.   

3.2 The standards objectives are set out in section 319(2) of the Act. They 
include: 

• That generally accepted standards are applied to the contents of 
television and radio services so as to provide adequate protection for 
members of the public from the inclusion in such services of offensive and 
harmful material (section 319(2)(f)).   

3.3 In discharging its functions, Ofcom’s principal duties are to further the 
interests of citizens in relation to communications matters and the interests of 
consumers (section 3(1)) and to secure a number of other matters including: 

• The application in the case of all television and radio services of 
standards that provide adequate protection to members of the public from 
the inclusion of offensive and harmful material in such services (section 
3(2)(e)). 

3.4 In performing these duties, Ofcom is also required to have regard to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, 
accountable, proportionate, consistent and targeted only at cases in which 
action is needed, and any other principles representing best regulatory 
practice (section 3(3)); and where relevant, a number of other considerations 
including: 

• The need to secure that the application in the case of television and radio 
services of standards relating to harm and offence is in the manner that 
best guarantees an appropriate level of freedom of expression (section 
3(4)(g)). 

 
 
 
 



 

 11

The Human Rights Act 1998 
 
3.5 Under section 6 of the Human Rights Act 1998, there is a duty on Ofcom (as 

a public authority) to ensure that it does not act in a way which is incompatible 
with the European Convention of Human Rights (“the Convention”). 

 
3.6 Article 10 of the Convention provides for the right to freedom of expression. It 

encompasses the broadcaster’s right to “impart information and ideas” and 
also the audience’s “right to receive information and ideas without 
interference by public authority”. Such rights may only be restricted if the 
restrictions are “prescribed in law and necessary in a democratic society, in 
the interests of national security, territorial integrity or public safety, for the 
prevention of disorder or crime, for the protection of health and morals, for the 
protection of the reputation or rights of others, for preventing the disclosure of 
information received in confidence or for maintaining the authority and 
impartiality of the judiciary” (Article 10(2) of the Convention). 

 
3.7 Ofcom must exercise its duty in light of these rights and not interfere with the 

exercise of these rights in broadcast services unless it is satisfied that the 
restrictions it seeks to apply are required by law and necessary to achieve a 
legitimate aim. 
 

Ofcom Broadcasting Code 

3.8 Standards set by Ofcom in accordance with section 319 of the 2003 Act are 
set out in Ofcom’s Broadcasting Code (“the Ofcom Code”) which came into 
force on 25 July 20053. 

 
3.9 Accompanying Guidance Notes4 to each section of the Ofcom Code are 

published and from time to time updated, on the Ofcom website. The 
Guidance Notes are non-binding but assist broadcasters to interpret and 
apply the Ofcom Code.   

ITC Programme Code 

3.10 Prior to the publication of the Ofcom Code, Ofcom was responsible for 
enforcing the Code of its legacy regulator, the ITC, as if it were an Ofcom 
Code5. 

Licence Condition 

3.11 Under section 325 of the Act, every programme service licensed by a 
Broadcasting Act licence includes conditions for securing that the standards 
set by Ofcom under section 319 are observed. If Ofcom is satisfied that the 
holder of a licence  has contravened a condition of the licence, it may impose 
one or more of a number of penalties. 

 

Remedies 

 

3.12 Section 40 of the Broadcasting Act 1990 (as amended) (“the 1990 Act”) 
provides that Ofcom has the power to direct Channel 4 to broadcast a 

                                                 
3
 The Code can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/ 
4
 Guidance Notes can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/guidance/bguidance/ 
5
 See Paragraph 43 (1) of Schedule 18 of the Communications Act 2003. 



 

 12

correction or statement of findings or not to repeat a programme in respect of 
a contravention of a licence condition.   

 
3.13 Section 41 of the 1990 Act provides Ofcom with the power to impose a 

financial penalty on the licence holder of Channel 4 of a maximum of 5% of its 
qualifying revenue. This applies in relation to a failure to comply with a licence 
condition or direction on or after 29 December 2003.  

 

Relevant Provisions of the Ofcom Broadcasting Code 
 
3.14 Rule 2.11 of the Ofcom Code states that “Competitions should be conducted 

fairly, prizes should be described accurately and rules should be clear and 
appropriately made known”. 

3.15 Rule 10.10 of the Ofcom Code states that “Any use of premium rate numbers 
must comply with the Code of Practice issued by the Independent Committee 
for the Supervision of Standards of Telephone Information Services 
(PhonepayPlus)”.  

Relevant Provisions of the ITC Programme Code 
 
3.16 The ITC Programme Codes (2001 and 2002) (“the ITC Codes”) stated: 
 
Rule 8.2(b): Use of Premium Rate Telephone Services in Programmes: “The 
licensee must retain control of and responsibility for the service 
arrangements…(including all matters relating to their content)”. 

 
Regulation of Premium Rate Services (“PRS”) 
 
3.17 Providers of PRS are separately regulated by PhonepayPlus, the industry-

funded regulatory body for all premium rate charged telecommunications 
services. It regulates in respect of the content, promotion and operation of 
PRS. In particular, PhonepayPlus’ Code of Practice requires: clear and 
accurate pricing information and honest advertising and service content. 
PhonepayPlus has the power to impose sanctions for any breach of its Code 
by the person/body operating PRS.   

 
Background 
 
4.1 Ofcom carried out an investigation of Richard and Judy’s YSWP competitions 

broadcast between 26 November 2001 and 15 February 2007, as 
summarised below. During that investigation, Channel Four was given the 
opportunity to make written submissions on the case. In light of the evidence 
and Channel Four’s responses, Ofcom concluded that Channel Four’s 
operation of the YSWP competition during the period under investigation was 
in breach of the relevant Codes, as outlined above and explained further 
below. 

 
4.2 In addition, Ofcom found the breaches to be sufficiently serious to warrant the 

referral of the case for the consideration of the Content Sanctions Committee 
(“the Committee”). Throughout the consideration of the imposition of a 
statutory sanction, Channel Four was given opportunities to make written and 
oral representations. A summary of these is set out below. 

 



 

 13

Ofcom’s Investigation 
 
4.3 In its investigation, Ofcom asked Channel Four to address the following key 

points, among other issues, and to provide certain relevant material. This 
included details of: 

 

• the times at which shortlists of finalists were provided by Eckoh to Cactus 
from September 2004 to February 2007;  

 

• the contract between Channel Four and Cactus; 
 

• the revenue generated for Channel Four by YSWP from September 2004 
to February 2007;   

 

• the extent of Channel Four’s investigation of Cactus; 
 

• the precise chain of command and responsibility in terms of YSWP and 
the process by which the shortlist of finalists was sent by Eckoh, received 
by Cactus and progressed along this chain in the course of the 
production; and 

 

• why it was common practice for the programme’s presenters not to state 
on air precisely when lines were to close and instead make the statement 
that the competition was “drawing to a close” as a means of signalling to 
viewers that lines were closing. 

 
Channel Four’s response to Ofcom’s Investigation 
 
4.4 The Licensee stated that when Channel Four started broadcasting the 

Richard and Judy programme in 2001, the viewer competition was an 
important and integral part of its editorial specification and as such, the 
Licensee wanted to ensure that the series complied with the relevant Codes.  

  
4.5 The initial contracted service provider, VoiceMedia, had advised on the way in 

which the viewer competition needed to work in order for it to be compliant 
with the ICSTIS Code then in force. Channel Four said that VoiceMedia was 
therefore responsible to its regulator (then ICSTIS) and - through its contract 
with Channel Four - to the Licensee, for ensuring that the competition was run 
in accordance with its regulator’s Code.  

 
4.6 Although the original service provider, Voicemedia, was subsequently 

renamed Arrow, the same staff, processes and contracts remained in place. 
Eckoh bought Arrow in July 2004 and took over responsibility for the ongoing 
performance of the contract for Richard and Judy’s YSWP competitions. 
Eckoh was well known to Channel Four and it had no reason to doubt 
Eckoh’s ability to be the programme’s service provider.  

 
4.7 The winner selection process was devised by the original service provider, 

VoiceMedia, at the request of Channel Four and Cactus. Richard and Judy’s 
YSWP competitions operated on the basis of viewers calling a premium rate 
telephone number to answer a question which was promoted in the 
programme on two occasions - at approximately five minutes and again at 20 
minutes into the programme. A third statement by the presenters immediately 
before the second commercial break (at or around 17:35) usually confirmed to 



 

 14

viewers that the YSWP game would be played at the start of the next part of 
the programme. This also acted as a warning to viewers that telephone lines 
would soon be closing and the competition was coming to an end. 

 
4.8 Channel Four stated that junior staff at Cactus had received the shortlists of 

finalists from Eckoh before lines closed. The role of the junior staff in the 
telephone room was to call those on the shortlist to ensure they were 
available, and were not under the influence of drugs or alcohol, or likely to 
use offensive language on air. Staff also checked each finalist against the 
electoral roll. The details of those who had passed the vetting process would 
then be put into a hat. Two or three people (a winner and one or two 
substitutes) were then selected to be put on standby, and their names taken 
to the gallery during the advertising break ready for the game to be played on 
air immediately at the start of the final part of the programme. This was the 
first time (at or around 17:38) at which anyone in the gallery or on the studio 
floor would have had of any knowledge of the selection process. 

  
‘Early Selection’ 
 
4.9 The Licensee stated that, on the evidence available, the provisional 

conclusion of the internal inquiry conducted on behalf of the Licensee by 
Wiggin was that the practice of early selection commenced in September 
2004. The Licensee submitted records to show that the series started in 
accordance with the original processes but quickly became “volatile”, with the 
timing of the submission of the final shortlist varying widely. From late 2005 
onwards, a pattern was developing so that it became a frequent practice for 
the final shortlist to be submitted by Eckoh to Cactus a significant amount of 
time before telephone lines closed (on average 20 minutes), therefore 
denying viewers who called to enter after that point, any chance of winning.  

 
4.10 According to Channel Four, this problem had arisen from the failure of Eckoh 

to adhere to the procedures which had been agreed. It noted that it was 
regrettable that the junior staff at Cactus who received the shortlists failed to 
realise the significance of the times at which they received them and that they 
did not refer the matter to senior management. 

  
‘Staggered Selection’ 
 
4.11 The Licensee conceded that this was an aspect of the winner selection 

process which arose from “an initial conceptual or design flaw” in the process 
suggested and adopted at the outset by the service provider VoiceMedia. 
Whilst it said that it was not an issue that gave rise to callers being excluded 
from the competition, it was the case that early callers to Richard and Judy’s 
YSWP competitions had a statistically greater chance of being included in 
one of the shortlists of finalists than later callers, because earlier callers would 
have been in the pool of entrants from an earlier stage than later callers. 
Similarly, later callers would have been in a larger pool than earlier callers 
and would therefore have had a reduced chance of being selected as a 
finalist. 

 
Remedies and reparations 
    
4.12 Channel Four made clear that there was never any intent on its part to 

deceive or mislead viewers and its internal inquiry found no evidence of any 
such intention. The Licensee said that there had clearly been considerable 



 

 15

consumer harm, which as the broadcaster, with its responsibility to its 
audience and to Ofcom, it regretted enormously. It stated it was in the 
process of remedying that harm to individuals as quickly and as completely as 
possible. Although it did not believe it should be criticised for having carefully 
selected and contracted the service providers to fulfil the role of running the 
technical aspects of Richard and Judy’s YSWP competitions and ensuring 
compliance with the relevant Codes. The Licensee had processes in place to 
properly assess the ability of service providers and the companies appointed 
were of excellent repute and had the necessary resources to perform the role. 

 
4.13 However, Channel Four said it readily understood that what had occurred 

constituted a serious breach of trust with its audience.  
 

Ofcom’s Finding on the breaches 
 
5.1 Ofcom took all Channel Four’s submissions in its response into account when 

carrying out its investigation and reaching its conclusions on the question of 
Code breaches. It noted Channel Four had admitted that the conduct of the 
Richard and Judy’s YSWP competitions between 26 November 2001 and 15 
February 2007 was unfair and that Channel Four had accepted that the 
conduct was in breach of the relevant Codes.  

 
5.2 Ofcom considered these matters under the following rules from both the ITC 

Programme Codes 2001 and 2002 and the Ofcom Code, as appropriate: 
 

The Ofcom Code: 
 

• Rule 2.11 of the Code states that: “…competitions should be conducted 
fairly”; and 

 

• Rule 10.10 of the Code states that: “Any use of premium rate numbers 
must comply with the Code of Practice issued by the Independent 
Committee for the Supervision of Standards of Telephone Information 
Services (PhonepayPlus)”.  

 
The ITC Programme Codes 2001 and 2002: 

 

• Rule 8.2(b) Use of Premium Rate Telephone Services in Programmes: 
“The licensee must retain control of and responsibility for the service 
arrangements and the premium line messages (including all matters 
relating to their content)”.  

 
5.3 Ofcom concluded that there were serious breaches of the relevant Codes in 

Richard and Judy’s YSWP competitions broadcast between 26 November 
2001 and 15 February 2007. Specifically: 

 
‘Early Selection’ of competition finalists:  
In series 2 and 3 (6 September 2004 to 20 July 2005); and  
In series 3, 4 and 5 (5 September 2005 to 15 February 2007). 
 
5.4 Under the agreed procedures, the presenters solicited viewers to enter the 

competition at approximately 17:05, 17:20 and 17:35. Telephone lines then 
officially closed on average a few minutes after 17:35. The terms and 
conditions stated that a shortlist of competition finalists was to be submitted to 



 

 16

Cactus by Eckoh after telephone lines closed, and then a contestant was to 
be randomly selected to take part in the competition. However, from 
September 2004, Eckoh staff were submitting the shortlist of finalists to staff 
at Cactus on average as early as 17:20 (but times varied), while the 
telephone lines were still open and the programme was still soliciting viewers 
to call and enter the competition.  

 
5.5 This practice meant that those viewers who called to enter the competitions 

on the basis that they had a fair and equal chance of winning, in fact had no 
chance of becoming a finalist after early selection had taken place. Therefore 
these competitions were not conducted fairly. 

 
5.6 Channel Four said that its staff had no knowledge of these irregularities in the 

winner selection process. Nevertheless, Channel Four admitted that between 
6 September 2004 and 20 July 2005, the practice was in breach of Rule 
8.2(b) of the ITC Programme Code 2002; and between 5 September 2005 
and 15 February 2007, it was in breach of Rule 2.11 of the Code. 

 
5.7 Ofcom considered that the Licensee failed to have adequate oversight and  

control of the management and operation of the premium rate competition 
YSWP in Richard and Judy and that it is, and always has been, its  
responsibility to ensure that viewers are protected from unfair practices with 
regard to both the conduct of competitions and the use of premium rate 
services in its programmes. 
 

‘Early Selection’ of competition finalists;  
In series 5 (29 January 2007 to 15 February 2007). 

 
5.8 PhonepayPlus imposed a fine of £150,000 on You Say We Pay service 

provider Eckoh on 6 July 2007 for the early selection in operation between 29 
January 2007 and 15 February 2007. PhonepayPlus found that viewers had 
been seriously misled and actively encouraged to enter the competition after 
the shortlist of finalists had been selected. It also found clear evidence of 
fundamental failings in the winner selection process. This was in breach of 
Rule 10.10 of the Code. 

 
‘Staggered Selection’ of competition finalists: 
In series 1, 2 and 3 (November 2001 to 20 July 2005); 
In series 3, 4 and 5 (5 September 2005 to 15 February 2007). 
 
5.9 The Licensee also admitted that another flawed aspect of the winner selection 

process for Richard and Judy’s YSWP competitions was a staggered method 
of selection in which several shortlists of finalists were submitted by Eckoh to 
Cactus during the programme, while telephone lines were still open.  

 
5.10 This selection process created unfair odds which meant that viewers entering 

the competitions were not given a fair and equal opportunity to win. Because 
of the selection process, those viewers who called to enter the competition 
later in the programme had a statistically lesser chance of being selected to 
be on the shortlist of finalists than those calling to enter earlier in the 
programme. This was unfair. 

 
5.11 The Licensee was aware that this staggered selection process was in 

operation. However, this selection process directly contravened its own terms 
and conditions, as posted on its website. These stated that finalists would be 



 

 17

selected after lines closed. The Licensee was, however, unaware that this 
systematic procedure was unfair until it instigated its internal investigation in 
2007.  

 
5.12 Staggered selection was unfair to callers who entered the competitions later 

in the programme believing they had a fair and equal chance of being 
selected as a finalist when their odds of winning were, in fact, diminished. 
Between 5 September 2005 and 15 February 2007, this was in breach of 
Rule 2.11 of the Code. 

 
5.13 The Licensee should have been aware of this unfair practice, not least 

because it contravened the competition’s terms and conditions, as posted on 
its website. Notwithstanding the practice of early selection which began in 
September 2004, the Licensee was unaware that an unfair selection system 
was in place as a systematic procedure, until it instigated its internal 
investigation in 2007. Between November 2001 and 20 July 2005 this was in 
breach of Rule 8.2 (b) of the ITC Programme Codes 2001 and 2002.  

 
 5.14 Ofcom considered that it was not sufficient for a Licensee with clear 

obligations and duties under the relevant Codes to say it knew nothing about 
a matter of such importance that related intrinsically to the overall fairness of 
a competition, the conduct of which directly resulted in significant numbers of 
viewers being financially harmed. 

 
Referral to the Content Sanctions Committee 
 
6.1 It was considered that, taking all the circumstances into account, and in 

particular: the severity and scale of the breaches and the resulting harm 
caused to significant numbers of participants and to the audience overall, the 
breaches were sufficiently serious to warrant the consideration of the 
imposition of a statutory sanction.  

 
6.2 Therefore, in accordance with Ofcom’s Outline Procedure for Consideration of 

Statutory Sanctions in Content Cases, the case was referred to the 
Committee.  

 

Channel Four’s written representations on the imposition of a sanction 
 
7.1 Channel Four stated that it accepted the Code breaches and understood the 

reasons why they were considered to be serious enough for the case to be 
referred for consideration of a sanction.  

 
7.2 The Licensee stated that close daily liaison between Channel Four and 

Cactus had been in operation from the outset on all aspects of Richard and 
Judy because all those involved fully recognised the priority of ensuring the 
editorial and legal/compliance integrity of the series. In addition, the Licensee 
had conducted training on legal and compliance issues for all relevant 
production staff at Cactus.  

 
7.3 Channel Four submitted that the junior staff at Cactus who received the 

shortlists before lines closed would not have been expected to be aware of 
the intricacies of how the competition procedures operated and therefore did 
not recognise the serious implications of early selection. Cactus admitted that 
its staff should not have relied in the way that they did on Eckoh, and that 



 

 18

there were operational failings with regards to training and supervision. 
Channel Four said that it did not blame the individual junior members of staff. 
The Licensee did state, however, that if matters had been referred upwards, 
the problem would not have persisted. This regrettably had not happened. 

 
7.4 Channel Four submitted that it would not profit from mishandled calls and that 

concerns about the principles of staggered selection were identified by itself 
and brought to the attention of PhonepayPlus and Ofcom at the outset. 

 
7.5 The Licensee stated that viewers had now been provided with the full details 

of the refund scheme arranged by Channel Four for all of the series from 
September 2004.  

 
7.6 In relation to remedies, Channel Four stated that on 19 and 22 February 

2007, announcements were made in the Richard and Judy programme, 
apologising to viewers and explaining the refund arrangements. Several 
further announcements were also broadcast on Channel 4 reminding viewers 
of the refund process and stating the number of an information helpline. 

 
7.7 The Licensee explained that it had obtained the necessary call data from 

Eckoh in order for the refund process to be as simple as possible for viewers. 
This required viewers disenfranchised by early selection to send a copy of a 
phone bill and the amount due to them would be calculated from the records 
held by the channel. If they did not have copies of phone bills or had moved 
house and incurred costs in obtaining copies of bills, then those costs would 
be reimbursed to them. Channel Four stated that the refund process for those 
disenfranchised by early selection was ongoing and it did not intend to close 
the refund offer, and would deal with refund requests received at any time. 

 
7.8 Any money Channel Four had made which was not claimed would be 

donated to the Great Ormond Street Hospital Children’s Charity. The 
Licensee stated that after prize money and administrative costs had been 
deducted, its share of the profits made from improperly entered calls through 
early selection was £300,000, which it intended to donate to the charity.  

 
7.9 In recognition of staggered selection, the Licensee stated it would donate a 

further £250,000 to the Great Ormond Street Hospital Children’s Charity. 
 
7.10 In August 2007, Channel Four closed down all its PRS competitions. It 

intended to continue using telephone voting for Big Brother but would operate 
that service only to cover costs and to make a charitable donation. 

 
7.11 The Licensee stated that it would explain to the public the reason for the 

donations in respect of Richard and Judy’s YSWP competitions at the time 
the donations were made. It was awaiting the conclusion of the Ofcom 
investigation before disclosing the issue of staggered selection to the public. 

 
7.12 Channel Four submitted that the total revenue raised by Richard and Judy’s 

YSWP competitions across the period between 2001 and 2007 was 
£10,241,001. However, it argued that it was important to take into 
consideration that approximately 50 per cent of the total revenue was paid out 
by Channel Four in prize costs. The Licensee also stated that its actual profit 
from YSWP across this period was £1,173,982. In addition to reiterating its 
charity donations, and the refunds for early selection, the Licensee also 



 

 19

pointed out that it had incurred external costs of at least £300,000 in carrying 
out its internal inquiry and implementing the refund process.   

 
7.13 Channel Four submitted that the protection of viewers was of paramount 

importance to it. It had carefully vetted the service provider before appointing 
it, to ensure that it was a reputable company with proven expertise in the PRS 
field. It also put in place clear contractual obligations in relation to compliance 
with the PhonepayPlus Code. However, Channel Four argued that, with the 
benefit of hindsight and despite the contractual obligations that it had put in 
place, it should have monitored the activities of the service provider more 
closely, but that it sincerely believed at the time that the steps it took were 
responsible and reasonable. 

 

Sanctions Hearing 
 
8.1   Ofcom’s Content Sanctions Committee (“the Committee”) held an oral hearing 

on 14 December 2007 at which Channel Four was given the opportunity to 
make oral representations before the Committee decided whether the 
breaches warranted the imposition of a statutory sanction, and if so, at what 
level. 

 
8.2 The Committee was addressed by Kevin Lygo, Channel Four’s Director of 

Television and Content, and Anne Bulford, Channel Four’s Group Finance 
Director, with evidence supplied by Neil Pepin, Deputy Head of Legal and 
Compliance at Channel Four. A representative of Wiggin LLP was also in 
attendance. 

 
8.3 Channel Four fully accepted that the competitions had not complied with the 

relevant Codes. It had no doubt that the breaches were serious and repeated 
and had resulted in a substantial breach of trust with its audience which it 
profoundly regretted. However, it stated that there had never been any 
intention on its part to deceive its audience, and at the time, it had genuinely 
believed that its actions were sufficient to protect viewers from harm. 

 
8.4 The Licensee submitted that its failures in this respect were wholly untypical 

of its fundamental values and its approach to compliance. It fully accepted 
that, with the benefit of hindsight, it had placed an inappropriate reliance on 
the third parties involved. It also accepted that its monitoring of these third 
parties was inadequate, and its trust in them to ensure compliance was 
misplaced.  

 
8.5 Channel Four considered it to be of the utmost priority to resolve the issues in 

a prompt and appropriate manner. It believed it had done so by instigating a 
comprehensive refunds and charity donation scheme, and by putting new 
extensive safeguards in place, such as an inspection function to audit its third 
party relationships. 

 
8.6 With regard to its relationship with Cactus, Channel Four stated that there 

was close liaison between its legal and commissioning teams and the 
programme’s producers at Cactus. This had included thorough training and 
advice given to Cactus staff on compliance and regulatory issues. The focus 
of this, however, was on-air compliance issues such as presentation, content 
and calls to action. There was no training or advice provided on what the 
Licensee perceived at the time to be technical issues, such as winner 
selection.  



 

 20

 
8.7 Channel Four stated that compliance relating to off-screen issues such as the 

operation of the telephone lines and the winner selection procedure was the 
contractual responsibility of the service provider, on which the Licensee 
placed full reliance in these respects. Channel Four stated that it had not 
provided any training or advice on compliance to the service provider’s staff. It 
submitted that VoiceMedia was an established and reputable service provider 
and at the time, it had believed it had been entirely reasonable for it to rely on 
such a third party in this way.  

 
8.8 The Licensee stated that at the time it had no knowledge that early selection 

was taking place. Its internal inquiry found no evidence of the practice of early 
selection occurring before September 2004 when Eckoh took over as the 
service provider for Richard and Judy’s YSWP competitions.  

 
8.9 Channel Four stated that it had not undertaken any kind of audit procedure or 

instigated any checks or processes at the time to ensure that the competition 
was being conducted according to the terms and conditions. More 
specifically, at no time throughout the duration that the competition was being 
conducted had any employee of Channel Four visited the telephone room to 
undertake a ‘live’ audit of what was going on. It had relied entirely on the 
contractual obligations it had placed on Eckoh to ensure compliance, notify it 
of, and rectify, any compliance issues. Channel Four considered that there 
had been a disregard amongst Eckoh staff of its contractual obligations to the 
Licensee. However, it accepted that it had been inappropriate and insufficient 
for Channel Four to rely on the service provider to the extent that it did. 

 
8.10 In Channel Four’s view, the reason that early selection had been put into 

practice, without its knowledge, had not been financial gain, but expediency in 
the conduct of the competition.  

 
8.11 As part of the Licensee’s consideration of on-screen compliance issues, its 

legal team had instigated the detailed vetting process that junior staff at 
Cactus were responsible for carrying out on receipt of the shortlists of 
finalists. It had been Channel Four’s understanding that the process of 
staggered selection allowed enough time for Cactus’ staff to carry out these 
agreed vetting procedures and that therefore, the very short amount of time 
between the final ‘solicit’ (made by the presenters to viewers) and the closure 
of lines was not problematic. 

 
8.12 Channel Four acknowledged and accepted that the process of staggered 

selection, by which finalists’ names were submitted by Eckoh to Cactus in 
batches during the course of the competition, directly contravened the 
competition’s terms and conditions, which stated that finalists would only be 
selected after lines closed.  

 
8.13 The Licensee stated that the staggered selection process had been devised 

and set up by the original service provider, VoiceMedia. It had advised 
Channel Four that this was an acceptable and compliant selection process 
that was being used widely in the industry at that time. When Eckoh took over 
as the service provider for Richard and Judy’s YSWP competitions, Channel 
Four had made an assumption that what it referred to as the existing technical 
procedures of the competition, including the winner selection process, were 
compliant and fair, and therefore did not audit or review them.  

 



 

 21

8.14 Channel Four stated that it had identified that 2.9 million calls had been 
disenfranchised by the practice of early selection. It had instigated a refund 
scheme for these viewers, which it had publicised in detail in on-air 
announcements on several occasions. If all those eligible to receive a refund 
applied, Channel Four would pay a maximum of £2.1 million. It was prepared 
to issue such refunds on an ongoing basis with no time limit. 

 
8.15 The Licensee submitted that due to the lack of robust data, it was not possible 

to estimate the number of viewers who had been disadvantaged by the 
process of staggered selection in use between 2001 and 2007. In light of this, 
it would make charitable donations of £250,000 to the Great Ormond Street 
Hospital Children’s Charity. 

 
8.16 Channel Four submitted that the share of the profits it made from improperly 

entered calls through early selection was £300,000, which it also intended to 
donate to the charity. Channel Four stated that it had made payments totalling 
£250,000 to the charity in respect of all PRS issues, and the balance of its 
outstanding pledges would be paid on the conclusion of Ofcom’s 
investigation. 

 
8.17 The Licensee made submissions as to the appropriateness and 

proportionality of the proposed financial penalty given what it considered to be 
the extensive nature of its remedies and reparations. 

 
8.18 In conclusion, Channel Four stressed the paramount importance it placed on 

viewer trust. It stated that it believed it had done everything it could have done 
to rectify what it described as a “huge breach of trust” with its viewers. 
Notably, as of August 2007, it had taken a policy decision that it would no 
longer profit from PRS in its programmes and was no longer running any PRS 
competitions. It asked the Committee to take this action - which had caused a 
significant fall in its revenue - into account. 

 

Sanctions Decision 
 
9.1  In reaching its decision, the Committee considered carefully all the written 

and oral submissions provided by Channel Four. The Committee decided, for 
the reasons set out below, to impose a financial penalty on Channel Four and 
issue a direction requiring Channel Four to broadcast a statement of Ofcom’s 
finding on three occasions determined by Ofcom. In deciding on an 
appropriate and proportionate level of financial penalty in this case, the 
Committee had regard to Ofcom’s Penalty Guidelines6.  

 
The seriousness of the breaches 
 
9.2 Having considered all the evidence and Channel Four’s representations, the 

Committee found that the breaches in this case were extremely serious for 
the following reasons.  

 
9.3 The breaches involved systematic failures in the conduct of this competition 

and constituted a serious breakdown in trust between a public service 

                                                 
6
 Ofcom’s Penalty Guidelines are available at http://www.ofcom.org.uk/about/accoun/pg/. 
Section 392 of the Communications Act 2003 requires Ofcom to prepare and publish a 
statement containing guidelines it proposes to follow in determining the amount of any 
penalties imposed by Ofcom, which Ofcom must have regard to in setting any penalty. 



 

 22

broadcaster and its audience. Materially misleading an audience has always 
been considered to be amongst the most serious breaches that can be 
committed by a broadcaster under the Codes. 

 
9.4 The trust that the audience places in a broadcaster is fundamental to their 

relationship. This is particularly pertinent in the case of a public service 
broadcaster like Channel Four whose service is available to such a wide  
audience. This relationship of trust becomes even more important when it 
involves one of the broadcaster’s most popular programmes. Viewers are 
entitled to believe when entering into a relationship of trust with such an 
organisation that their trust is not misplaced.  

 
9.5 In addition, the Committee was concerned by the scale of harm caused by the 

breaches, as well as their duration and repeated nature. The breaches 
resulted in significant consumer harm involving a substantial audience. The 
gross revenue raised by the Licensee from Richard and Judy’s YSWP 
competitions between 2001 and 2007 was £10,241,001 from a total of 
16,817,926 viewers’ calls. It was clear that a substantial number of viewers 
made calls in the belief that they could fairly enter competitions even though 
finalists had already been selected. It is estimated that between September 
2004 and February 2007, when early selection took place, 2.9 million callers 
who paid a total of approximately £2.2 million to enter the competitions were 
disenfranchised (representing 42 per cent of the total number of entries 
during that period).  
 

9.6 The Committee was concerned that early selection occurred for a period of 
nearly three years before it was discovered and it only came to light as a 
result of allegations published in the Mail on Sunday. It was reasonable to 
assume that this unfair conduct (and the resulting harm to the consumer) may 
well have continued were it not for that publication. The Committee noted that 
Channel Four thought that staggered selection was fair until the internal 
inquiry of March 2007. It nonetheless was concerned that this had taken 
place for a period of over five years.  

 
9.7 It was clear that the programme was of considerable importance to Channel 

Four. The competition and its associated interactive relationship with its 
audience played an integral role within the programme format. The 
Committee was therefore seriously concerned by the Licensee’s admission 
that it had not undertaken any kind of audit procedure or instigated any 
checks or processes at any time to ensure that the competition was being 
conducted according to its terms and conditions. More specifically, at no time 
throughout the duration that the competition was being conducted had any 
employee of Channel Four visited the telephone room to undertake a ‘live’ 
audit of what was going on. If such action had been taken, then it is likely that 
these failings would have been discovered at a much earlier stage.  

 
9.8 Whilst the Committee understood that Channel Four felt that it had been let 

down by Eckoh and Cactus, it was nevertheless firmly of the view that the 
conduct of Channel Four’s own competitions and the management of its 
service providers were plainly within the control of the Licensee. Given its 
obligations under the Codes, it should have taken much greater responsibility 
for them. Further, the Committee considered that whilst it was the case that 
Channel Four had in place contractual arrangements with Eckoh which 
stipulated how the competition should be conducted and that it should be 



 

 23

conducted in accordance with the requirements of the PhonepayPlus Code 
this, in itself, was not sufficient.    

 
9.9 Channel Four’s trust in Eckoh was evidently misplaced and misjudged in this 

case. The Committee was strongly of the view that Channel Four’s handling 
of its relationship with Eckoh and its failure to take even the most basic of 
steps to ensure that contractual obligations were being met was negligent. 
Channel Four appeared to take no account of the possibility that Eckoh, as a 
third party, might fail to act in an appropriate manner when handling such 
substantial sums of money from Channel Four’s audience.   

 
9.10 It was the view of the Committee that due to the severity, scale and repeated 

nature of the breaches and the resulting substantial harm caused to 
significant numbers of participants and to Channel Four’s audience overall, 
this was a particularly serious case and therefore warranted the imposition of 
a significant financial penalty. 

 
Precedent  
 
9.11 In considering the appropriate level of financial penalty, the Committee took 

account of its previous decisions in such cases as well as the specific 
representations Channel Four had made regarding the relevance of those 
decisions in this case. The Committee was satisfied that its decision as to the 
appropriate and proportionate level of financial penalty to be imposed in this 
case was consistent with previous cases, and reflected the specific scale, 
severity and repeated nature of the breaches in the circumstances of this 
particular case.  

 
Incentive 
 
9.12 The Committee took into account in setting the level of penalty, the fact that 

Channel Four had taken steps to rectify the breaches (including its decision 
that it would no longer profit from PRS in its programmes and was no longer 
running any PRS competitions). However, the Committee also noted that the 
purpose of the imposition of a penalty was to provide a deterrent both to the 
party involved and to third parties. In this case it considered that a significant 
financial penalty would represent an appropriate incentive to ensure 
compliance in the future. 

 
Level of Penalty 
 
9.13 Taking all these factors into account (and in light of the scale and severity of 

the breaches), the Committee considered that the ‘starting figure’ for any 
financial penalty should be significant. 

 
Factors tending to increase the level of penalty  

 
9.14 The Committee then considered whether there were any factors which 

aggravated or tended to increase the appropriate level of any financial penalty 
it might impose.  

 
9.15 The Committee noted that there was close liaison between the programme’s 

producers at Cactus and Channel Four’s legal and commissioning teams, 
which included training on certain areas of Code compliance. However, and 
importantly, this did not include what the Licensee described as “technical 



 

 24

issues”, such as winner selection and the behind-the-scenes conduct of the 
competition. The Committee did not accept that these, and in particular early 
selection, could be reasonably described as “technical issues” but in fact went 
to the very heart of the fairness of a competition – a competition which the 
Committee noted raised considerable sums of money from its audience.  

 
9.16 Channel Four admitted that its training of Cactus staff was inadequate and 

that it had undertaken no training of the staff at Eckoh responsible for 
handling the competition despite the fact that Channel Four had a direct 
contractual relationship with Eckoh and, more importantly, despite the 
substantial sums of money people were paying to enter the competition. 

 
9.17 The total inadequacy of the training provided was demonstrated by the fact 

that, with regard to early selection, the staff at Cactus who were receiving the 
shortlists of finalists before lines closed, either did not recognise the 
unfairness of this or understood that it was unfair but did not recognise the 
significance and failed to refer the issue upwards to more senior staff. This 
was despite the fact that members of the production team were consistently 
receiving the final shortlist for the competition some twenty minutes before the 
lines were announced on air as being closed. 

 
9.18 Staggered selection was part of a formalised and systematic procedure and 

Channel Four’s repeated failure to understand the inherent unfairness of this 
system demonstrated a lack of due care that could only be described as 
negligent.  

 
9.19 The Committee was particularly concerned that, even though Channel Four 

believed the staggered selection process to be fair, at no point was the 
audience informed of this particular element of the selection process. In fact, 
the process was directly at odds with the published terms and conditions of 
the competition which clearly stated that a shortlist of winners would be 
chosen from all correct entries “after entries close”. Given that staggered 
selection directly contravened the competition’s terms and conditions, the 
Committee found Channel Four’s approach in this respect to be reckless.  

 
9.20 Despite the absolute paramount importance of trust and honesty to Channel 

Four’s relationship with its audience, the Licensee misled its audience by 
omitting details of the winner selection process from the programme’s on-air 
presentation and by misrepresenting this key element of the competition’s 
conduct to the public through the competition’s published terms and 
competitions. 

 
Mitigating Factors 
 
9.21 The Committee then considered whether there were any factors which in its 

view might limit or decrease the appropriate level of the financial penalty. 
 
9.22 The Committee noted Channel Four’s representations that it did not intend its 

competitions to be conducted in a way that was not compliant with the 
relevant Codes. 
 

9.23 The Licensee had had procedures in place designed to ensure that it chose a 
suitable service provider to run the competition and exercised care in the 
selection of that service provider. 

 



 

 25

9.24 As soon as the allegations on early selection appeared in the Mail on Sunday 
Channel Four stopped the competition. 
 

9.25 Additionally, Channel Four engaged the assistance of external specialist 
media lawyers, Wiggin, to ensure a thorough internal inquiry. It also instigated 
a review by Wiggin of all its other PRS activity, and put in place ‘live’ 
monitoring of all its PRS activity by Wiggin and other specialists on an 
ongoing basis. 
 

9.26 The Committee considered that the steps Channel Four had taken to remedy 
the consequences of the breaches in this case were wide-ranging. These 
included: 

 

• putting in place a refund scheme for those disenfranchised by early 
selection;  

 

• pledging to donate to the Great Ormond Street Hospital Children’s Charity 
any money which was not claimed and refunded to viewers due to calls 
improperly handled as a result of early selection (having already made 
donations to the charity totalling £250,000 in respect of all PRS issues); 

 

• putting in place an ‘inspection’ function to audit the performance of third 
parties in fulfilling contractual obligations; and 

 

• because of the damage in viewer trust these problems have created, 
Channel Four had now withdrawn from operating premium rate 
competitions altogether and from operating votes on a for-profit basis. 

 
9.27 The Committee wished to make it clear that the financial penalty would have 

been higher had Channel Four not taken such wide-ranging action.  
 

Conclusion 
 

9.28 Cases where the broadcaster has materially misled its audience, whether 
knowingly or not, have always been considered to be amongst the most 
serious breaches of the Code by the regulator (and its predecessor). 

 
9.29 The Committee accepted that Channel Four had no intention to mislead its 

audience. However, the Committee nonetheless took the view that the 
breaches constituted a substantial breakdown in the fundamental relationship 
of trust between a public service broadcaster and its viewers. Millions of 
viewers purchased the right to enter these competitions and invested trust in 
the Licensee. This trust was ultimately misplaced. This case involved the 
widespread and systematic deception of all those viewers who paid to enter in 
the belief that they had a fair chance of winning when in fact their chances of 
winning were diminished or non-existent.  

 
9.30 Despite the considerable importance of the programme and the competitions 

to Channel Four, it failed to have any proper regard for the necessity to 
operate any effective form of compliance procedures for the operation of the 
competition; it failed to adequately manage or oversee fundamental elements 
of the conduct or the competition (winner selection procedures). 

 
9.31 Ultimately, Channel Four failed to place appropriate emphasis on the fair 

treatment of its viewers.  



 

 26

 
9.32 Having considered the relevant facts as outlined above and all the 

representations made by Channel Four, the Committee decided to impose a 
financial penalty on Channel Four of £1,000,000 (payable to HM Paymaster 
General) which it considered to be a proportionate and appropriate penalty in 
all the circumstances. In addition, the Committee directed Channel Four to 
broadcast a statement of its findings on its service in a form determined by 
Ofcom on three specified occasions.    

 
 
Content Sanctions Committee 
Philip Graf 
Joyce Taylor 
Kath Worrall 
 
 

20 December 2007 


